Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Alakulo ja hilpeys vuorottelivat Pori Organin päätöskonsertissa

Urkukonsertti Ranskalais-romanttista sinfonista urkumusiikkia Keski-Porin kirkossa. Markku Hietaharju, urut. Pori Organin 28.9.–2.10. päätöskonsertti. Urkutaiteilija Markku Hietaharju aloittaa tämän vuoden Pori Organ -festivaalin päättävän, neljäkymmentä minuuttia kestävän teoksen, Louis Viernen säveltämän Symphonie pour Grand Orgue nro 6 op. 59 . Oikea käsi soittaa sormiolla vauhdikkaita kuudestoistaosanuotteja ylöspäin, päätyen neljälle eri tasanteelle ja siitä puoli sävelaskelta alas tavoitteeseen, pitkäkestoiseen säveleen. Sormioiden usein neliäänisen satsin sävelet lähestyvät toisiaan erkaantuakseen taas omille teilleen. Ranskalaisromanttinen runsaasti muunnesäveliä (korotettuja ja alennettuja) ja etumerkinnän vaihteluja sisältävä satsi vetää mystisesti puoleensa. Ensimmäisessä osassa on vahva tässä ja nyt -lataus. Viisiosainen sinfonia käsittää neljä, noin kahdeksan minuuttia kestävää osaa. Kahden hitaan osan (aaria ja adagio) välissä on lyhyempi neljän minuutin Scherzo, joka vaikuttaa tivolin posetiivin kammen pyörityksen tuotokselta. Niin räikeä on vastakohtaisuus muuhun sävelsanontaan verrattuna. Markku Hietahaju tuo upeasti esiin hitaiden osien hienostuneen sointimaailman. Finaali, jonka alkuun säveltäjä kirjoitti: Minä elän! tulitus lientyi hiukan, kun jalkio jatkoi hitaammalla melodialla. Kulut alhaalta ylös kahdella sormiolla raamittavat sähäkästi jalkiomelodiaa. Sinfonia huipentui jalkion virtuoosisiin juoksutuksiin. Sinfoniaa edelsi vieno Viernen 24 Pieces en style libre -teoksesta nro 15 Arabesque . Keski-Porin kirkon urkuri Juhani Romppanen esitti maanantain konsertissa samasta teoksesta kaksi osaa. Urkusinfoniatradition kivijalka César Franckin Kuusi kappaletta uruille, laajin osa Grande piéce symphonigue soi Markku Hietaharjun tulkinnassa aitoa Franckin salaperäisyyttä. Sisäinen yhtenäisyys toteutui täysromanttisissa melodioissa tunnekylläisesti.