Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Ostoksia tilataan verkosta nyt niin paljon, että noutoautomaatit menevät tukkoon – Posti etsii nyt kiivaasti lisäneliöitä: ”Rautakauppa, urheiluvälineet ja elektroniikka”

Postin pakettimäärät kasvoivat maaliskuussa koronakriisin levitessä. Keväällä kasvu oli viikkotasolla jo kymmeniä prosentteja, kertoo Postin paketti- ja verkkokaupan liiketoimintajohtaja Arttu Hollmérus . Kesällä pakettimäärät ovat olleet 20–30 prosenttia korkeammalla kuin edellisvuosina. – Vaikka koronarajoituksia on löysätty, volyymit ovat silti pysyneet korkeammalla. Uskaltaisin väittää, että puhutaan ihan pysyvästä verkkokaupan suosion kasvusta, Hollmérus sanoo. Suomalaiset ovat löytäneet pakettiautomaatit. Tiheään asutuilla alueilla yksittäiset automaatit ovat hetkellisesti täyttyneet. Silloin Posti ohjaa lähetykset toiseen pisteeseen saman postinumeroalueen sisällä. – Tilastollisesti on todennäköisempää, että maanantaina automaatti on tiheään asutulla alueella täynnä. Maanantai ja tiistai ovat ruuhkaisia, kun ihmiset ostavat viikonloppuisin tavaraa verkosta. Loppuviikkoa kohti automaatit tyhjenevät. Tavoite 4 000 automaattia Posti neuvottelee ruuhkaisilla paikoilla sopimuskumppaniensa kanssa lisäneliöistä automaateille. Postin tavoite on kasvattaa lähes 2 000:n automaattinsa määrä 4 000:een vuoden 2022 loppuun mennessä. Posti kuljettaa päivässä satoja tuhansia paketteja, yli miljoona pakettia viikossa. Korona-aikana Postin kotiinkuljetukset ovat Hollméruksen mukaan kaksin– tai kolminkertaistuneet. Kotimaisten verkkokauppojen pakettimäärissä on ollut hieman enemmän kasvua kuin ulkomaisissa lähetyksissä. Kaikenkokoisia paketteja kulkee. Suomalaiset tilaavat Kiinasta suuria määriä pientavaraa ja eurooppalaisista verkkokaupoista esimerkiksi vaatteita ja koiranruokaa. Kotimaasta ihmiset ostavat kaikenlaista polkupyöristä koruihin. Urheiluvälineitä ja elektroniikkaa Kaupan Liiton tilastoista näkyy, että suomalaisten verkko-ostokset ovat kasvaneet melkein kaikissa ikäryhmissä korona-aikana. 35–64-vuotiaiden verkko-ostot ovat kasvaneet koko tutkimuksen ajan huhtikuun alusta kesäkuun alkuun. – Rautakauppa, urheiluvälineet ja elektroniikka ovat kasvattaneet verkkomyyntiään. Tiedämme, myös että Zalando on lisännyt vaatemyyntiään koronakriisin edetessä, kertoo Kaupan Liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja . Etenkin lapsiperheiden käyttötavaroiden verkko-ostokset lisääntyivät kesäkuun alkuun mennessä. Varsinkin 25–34-vuotiaat aikovat lisätä verkko-ostamistaan, jos koronaepidemia pitkittyy.