Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Rauman telakalla laivanrakennus jatkuu, Euroopassa tuotanto seisoo – Tallinkin MyStar parempien aikojen vertauskuva

Laivanrakennus jatkuu Rauma Marine Constructions Oy:n (RMC) telakalla, vaikka koronavirusepidemian ja poikkeustilan rajoitukset kahlitsevat henkilöstöä ja tuotantoa. Muualla Euroopassa monet telakat ovat keskeyttäneet laivojen rakentamisen. Rauman telakan laivatilausten tuotantoa yritetään pitää yllä poikkeusoloissa ja tästä ilmentymä RMC käynnisti perinteisin seremonioin Tallink-varustamon tilaaman MyStar -matkustaja-autolautan tuotannon. Telakalla leikattiin laivan rungon keskivaiheille tulevan lohkon ensimmäinen teräslevy. Se on startti noin 250 miljoonan euron laivalle, joka on tähän mennessä suurin RMC:n yksittäistilaus. Toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa kiittelee oman henkilöstön ja verkostokumppanien suorituskykyä ja sitä, että telakka-alue on kyetty pitämään virusvapaana ja henkilöstö terveenä. Tartuntojen estämiseksi on ponnisteltu aktiivisesti ja tehostettu työympäristön hygieniaa. – Ei ole onneksi yhtään potilasta. Tuotantoa on voitu jatkaa, toisin kuin muualla Euroopassa. Esimerkiksi Fincantierin telakka Italiassa, St. Nazaire Ranskassa ja MV Verftenin kolme telakkaa Saksassa ovat kiinni, Heinimaa kertoo. Heinimaan mukaan telakan toimihenkilöt ovat siirtyneet etätyöhön laajasti. Laivatuotantoa ei sen sijaan voida siirtää kotioloihin. Etusijalla on pidetty henkilöstön turvallisuus ja se on mahdollistanut myös tuotannon jatkamisen. Parhaillaan RMC:n telakalla rakennetaan myös Wasa Linen matkustaja-alusta ja Tallink-aluksen edetessä työvoimatarve kasvaa. Heinimaa toteaa, että epävarmuus koronaepidemian kestosta, rajoituksista ja seuraamuksista painavat joka hetki, vaikka nyt laivojen rakentaminen on likimain suunnitellussa aikataulussa. Telakalla työskentelee Heinimaan mukaan noin 400 verkostokumppanien työntekijää, joilla ennen pitkää tulevat eteen oleskelupien ja verosäädösten aikarajat. Heidän pitäisi palata takaisin kotimaihinsa. – Toivoisimme viranomaisilta myötämieltä, että he voisivat jatkaa jollakin poikkeuksella, Heinimaa sanoo. Lisää alihankkijayrityksiä ja tekeviä käsipareja tarvitaan jo lähikuukausina, kun laivoilla käynnistyvät runsaasti työllistävät varustelutyöt. – Tarvitsemme tuntuvasti lisäresurssia, mutta hankaluutena on epävarmuus kuinka kauan tämä epidemia ja miten pitkälle sen vaikutukset ulottuvat, Heinimaa harmittelee. Perinteistä poiketen Tallink-varustamon MyStar -aluksen startin työnjuhlaa vietettiin ilman yleisöä ja suoratoistona lähetetyn videon välityksellä. Paikalla ei ollut yleisörajoitusten vuoksi tilaajavarustamon edustajiakaan. AS Tallink Grupp -varustamoyhtiön toimitusjohtaja Paavo Nõgene totesi puheessaan videolla uuden aluksen olevan yhtiölle tärkeä investointi tulevaisuuteen ja kuin odotus paremmista tulevista ajoista. – Myös Tallinkin tilanne on haastava, mutta teemme töitä selvitäksemme ja katsomme eteenpäin. Nõgene luottaa, että poikkeusajan opetuksena tulevaisuudessa ympäristöystävälliset alukset sekä toimiva meriliikenne ovat entistäkin tärkeämpiä taloudelle ja ulkomaankaupan turvaamiselle. Tallinkin vastauksena on nopea alus, joka käyttää polttoaineenaan nesteytettyä maakaasua. MyStar on mahdollista kytkeä satamissa maasähköön. Tallinnan teknillisen yliopiston kanssa kehitetty Smart Car Deck -ratkaisu mahdollistaa rahdin entistä nopeamman ja helpomman lastaamisen ja purkamisen ja on yhteensopiva Tallinnan sataman Smart Port -ratkaisun kanssa, varustamoyhtiö mainostaa. (Juttu jatkuu kuvan jälkeen) Rauma Marine Constructions Oy ja AS Tallink Grupp allekirjoittivat laivanrakennussopimuksen maaliskuussa 2019. Matkustaja-autolautta MyStar valmistuu vuoden 2022 alussa Helsingin ja Tallinnan väliseen liikenteeseen. Matkustaja- ja miehistöpaikkoja aluksessa on noin 3 000 Rahtitilaa ajoneuvoille ja rekoille noin 1 900 kaistametriä. Aluksen pituus noin 212 metriä ja bruttovetoisuus noin 50 000 tonnia. Voimanlähteenä kaksoispolttoaineratkaisu, mahdollisuus käyttää toisena pääpolttoaineena nesteytettyä maakaasua. Maksimikulkunopeus 27 solmua. Aluksen hinta on noin 250 miljoonaa euroa. Työllistävä vaikutus RMC:n telakalla alihankkijoineen noin 1 500 henkilötyövuotta.