Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Konserttiarvio: Porilaissäveltäjä Juha Leinonen matkaa huipulta huipulle

Musiikki Säveltäjä Juha Leinonen & Chamber Music. Sami Junnonen, huilu, Tuomas Turriago, piano, Palmgren Quartet: Ion Buinovschi, viulu, Adriana Iacovache-Pana, viulu, Kei Ito, alttoviulu, Béla Bánfalvi, sello. Suvi-illan sävelhartaus Teljän kirkossa 6.9. Kirkkosaliin laskeutui välittömästi kunnioittava rauhan tunne Sami Junnosen aloittaessa Juha Leinosen vuonna 1995 säveltämän Hommage a Hiroshima -huilusoolon. Säveltäjä saattoi luottaa siihen, että hänen kirjoittamansa asiat erikoistekniikoita myöten toteutuivat Junnosen huilunsoitossa kuulijan iloksi parhaalla mahdollisella tavalla. Leinosen aiheissa kuvastuu pitkän linjan johdonmukaisuus. Vuonna 2015 sävelletty Miyuki Bridge huilulle ja pianolle jatkaa tyylikkäästi parikymmentä vuotta aiemmin aloitetun Hiroshima-aiheen käsittelyä. Miyuki Bridge -teoksessa säveltäjän keinovarat ovat kasvaneet siten, että kuultavissa on enemmän säveltäjän omia ja persoonallisia piirteitä. Yhtymäkohdat Leinosen Chamber Music -levyn teosten sävelkielen kanssa ovat ilmeisiä. Huilisti Sami Junnonen ja pianisti Tuomas Turriago toteuttivat hienosti rytmin svengiä. Pianon lyömäsoitinmainen efekti lopussa oli elämyksellinen. Perinteinen musikanttisuus on teoksessa läsnä, mutta Leinosen käsittelyn kautta asiat näyttäytyvät hämmästyttävän tuoreina. Huippuiskussa oleva Palmgren-kvartetti soitti Athens Vibrations -jousikvarteton vuodelta 2020. Ateena on nähtävästi yksi Leinosen inspiraation henkisistä kodeista. Soittimelta toiselle vaeltavat johtoteemat sekä samanaikaiset muut tapahtumat saivat minut ajattelemaan kaleidoskooppimaisuutta, johon kiinnitin huomiota myös Leinosen levyä kuunnellessa. Kantaesityksenä kuullun huilu-pianoteoksen Phrasen (2020) detaljirikkaasta sävelkielestä sai vaikutelman, että Leinonen on matkalla uuteen. Huipulta vielä korkeammalle huipulle voi siis vielä päästä. Tonaalisuus on joskus nykysäveltäjälle vaikeaa, Leinoselle se tuo vain lisäjännitystä.