Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tähtijutut Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Porilaine Kulttuuri

Työkone tönäisi Sampolan suuren keramiikkareliefin vinoon - teoksen kohtalosta päätetään lokakuun lopulla

Taiteilija Kerttu Horilan suuri keramiikkareliefi Porin Sampolassa on hieman kärsinyt ympärillä olevasta työmaasta. Sivusta katsottuna reliefi on hieman kallellaan. – En tiedä, mitä on tapahtunut, mutta selvästi näkee, että jokin on sitä kolhaissut, kommentoi Porin kaupungin infran kunnossapito-toimintayksikön esimies Ismo Ahonen. Kaksipuolinen ja kuusiosainen reliefi seisoo kahdella metallijalalla betoniperustuksen päällä. Todennäköistä on, että työmaakone on törmännyt toiseen metallijalustoista. Ahosen mukaan aidatulla työmaa-alueella sijaitseva teos ei ole vaaraksi ympäristölleen, kunhan se annetaan olla rauhassa. Kaupungin julkisen taiteen suunnittelutyöryhmä työryhmä kokoontuu 28. lokakuuta. Ahosen mukaan asialistalla on myös reliefi ja mitä sille tehdään. Kaupunginjohtaja Aino-Maija Luukkosen nimeämän työryhmän yhtenä tavoitteena on laajemminkin selkiyttää taiteen ylläpidon vastuita. Näin taidemuseo kuvaa reliefiä: Kuvanveistäjä Kerttu Horilan keramiikkareliefi Sampolan elämää edustaa 1980-luvun vaihteen realismia. Vuonna 1981 valmistunut reliefi oli raumalaisen Horilan ensimmäinen julkinen teos. Häneltä on vastaavanlaisia keramiikkareliefejä muun muassa Rauman pääterveysaseman ja kauppaoppilaitoksen, Laitilan kaupungintalon ja Merikarvian kunnantalon seinällä. Porin taidemuseon esittelyteksti kertoo teoksesta: ”K erttu Horila tunnetaan laajalti suurista - usein luonnollisen kokoisista - keramiikkaan toteutetuista, ihmistä esittävistä veistoksistaan. Tietystä realismista huolimatta Horilan teoksissa on usein ripaus surrealismia, tiettyä unenomaisuutta, jota hän saattaa edelleen korostaa yhdistelemällä töissään eri materiaaleja. Sampolan palvelukeskuksen r eliefistä henkii voimakas elämänmyönteisyys, kunnioitus ja kiinnostus ihmisyksilöiden eri kohtaloita ja elämän eri vaiheita kohtaan. Teosta ja erityisesti sen luonnon kuvausta hallitseva esitystapa johtaa katsojan ajatukset helposti ranskalaisen taidemaalarin Henri “tullimies” Rousseaun teokseen ”Uni” vuodelta 1910. Modernin naivistisen tyylisuunnan alkajana ja merkittävänä edustajana tunnettu Rousseau (1844-1910) rakentaa tuossa mielenkiintoisessa maalauksessaan hyvin monimerkityksellisen ja syvällisen synteesin ihmisen elämästä suhteessa itseensä ja luontoon. ” Reliefin tilasi Sampolan Palvelukeskus Oy ja on Porin kaupungin omistuksessa.