Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Tähtijutut Ajanviete Näköislehti Satakunta Urheilu Porilaine Kulttuuri SK Cup

Yllättävää kyllä, mutta Samkin vahvuus on maakunnan yrityksiä riivaava työvoimapula

Satakunnan tulevaisuutta määritellään vahvasti, kun opetusministeriö lisää korkeakoulututkintojen määrää. Tällä on suora vaikutus Satakunnan ammattikorkeakoulun kautta koko maakunnan hyvinvointiin. Korkeakoulut käyvät neljän vuoden välein ministeriön kanssa neuvottelut, joissa sovitaan esimerkiksi tutkintomääristä. Nyt neuvotellaan sopimuskaudesta 2021–2024, jonka aikana tarkoitus olisi valmistua liki 8000 tutkintoa enemmän kuin nyt meneillään olevalla kaudella. Tällöin tulevalla sopimuskaudella valmistuisi liki 67 000 tutkintoa vuosittain. Tutkintomäärien kasvusta noin puolet kohdistuu ammattikorkeakouluihin. Nyt on menossa yliopistojen ja korkeakoulujen kilpalaulanta siitä, kuka huutaa korkeimman tarjouksen tutkintomäärien kasvattamisesta. Kaikki ymmärtävät, että raha seuraa tutkintoja. Tästä syystä oppilaitokset hamuavat mahdollisimman suurta siivua. Satakunnan kannalta on ongelmallista, jos ministeriö suosii pääkaupunkiseutua, Tamperetta tai Turkua. Tällaisesta ajattelusta on viitteitä. On nurinkurista, että opiskelijamääriä kasvatetaan siellä, missä ei ole samassa suhteessa tarjolla työpaikkoja. Kansallisesti olisi järkevää lisätä tutkintoja siellä, missä on rekrytointiongelmia. Tässä on maakunnan valttikortti. Yritysten suurin ongelma on löytää osaavaa henkilökuntaa Satakunnassa. Rekrytointeja yli maakuntarajojen tapahtuu, mutta yritykset ovat huomanneet, että moni työntekijä vain käy hakemassa kannuksia tai nostattamassa palkkaa ja siirtyy hetkenä päästä takaisin kasvukeskuksiin. Työntekijän kannalta näin pitääkin toimia. Yritysten ja koko maakunnan menestyksen kannalta kehitys on ongelmallisempi. Yritykset palkkaavat mieluummin maakunnassa valmistuneita tai jonkinlaiset siteet maakuntaan omaavia työntekijöitä, koska heidän sitoutumisensa on korkeampi. Nyt maakunnan edunvalvojien tehtävä on viedä opetusministeriöön ymmärrys siitä, että koulutuspaikkoja pitää lisätä sinne, missä on työpaikkoja ja työvoimapulaa.