Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Poikkeusoloissa Kankaanpäästä valmistuvien kuvataiteilijoiden teokset uskaltavat katsoa kohti sellaistakin, mitä ei voi kahlita, käsittää tai hallita

Kuvataide MOOD. SAMK Kuvataiteen, Kankaanpään taidekoulun opinnäytetyönäyttely verkossa Osa teoksista on nähtävillä myös Kankaanpään taidekoulun galleriassa ja SAMKin Porin kampuksen Taidekäytävällä. Huhtikuussa vietin pari epätodellista päivää Kankaanpäässä, Satakunnan ammattikorkeakoulun suljetulla kuvataiteen kampuksella. Minut oli kutsuttu ainoana ulkopuolisena ihmisenä arvioimaan valmistuvien taiteilijoiden teoksia. Taidegallerioihin suunniteltujen lopputyönäyttelyiden peruutus pakotti taidekoulun myös melkoiseen digiloikkaan. Vauhdilla toteutettu opinnäytetyönäyttely MOOD. julkaistiin verkossa viime tiistaina. Sivusto tarjoaa monipuolisesti teoskuvia, videoita ja taiteilijaesittelyitä. Osa taiteilijoista on julkaissut myös kirjallisen arvioinnin, jonka laadin SAMKin tilauksesta. Mukana on 25 taiteilijaa lopputöineen. Heistä kukaan ei alun perin tehnyt verkkotaideteosta. Onkin tärkeää ymmärtää, että verkossa esitetään vain kuvia teoksista. Oikeasti nämä taideteokset on luotu kohdattaviksi fyysisissä tiloissa ja näyttelyissä. Verkossa ei pääse kurkistamaan juurakon sisälle, ei kuule simpukan huminaa. Eikä nettikuvien tarkkuus toista vedosten hienoimpia viivoja. Mutta ilokseni huomaan, että toisiin teoksiin kamera avaa myös uusia näkökulmia. Riina Paloniemen realistiseen kokoon ommellut maalausveistokset esittävät sydäntä, maksaa ja muita sisäelimiä. Lihaisat ja dramaattisesti valaistut valokuvat toimisivat jopa itsenäisinä teoksina. Sisäelimiä on koristeltu omatekoisella serpentiinillä ja drinkkivarjoilla. Ne lojuvat kuin sammuneet bilettäjät rappusilla. Juhlat -niminen teos varoittaa herttaisen osoittelevasti päihteiden riskeistä, mutta samalla se kujeilee vakavan ja monumentaalisen kuvanveistotaiteen – ja kenties myös legendaaristen boheemitaiteilijoiden – kustannuksella. Useat MOOD.-näyttelyn teokset katsovat avoimesti kohti kaaosta, niin globaalilla kuin henkilökohtaisella tasolla. Näyttää siltä, että erityisesti esitystaiteen opinnot lisäävät kuvalliseen ilmaisuun kehollista lempeyttä ja vilpittömyyttä. Hankaliin kysymyksiin ei tuputeta varmoja vastauksia. Rosalia Silferin (s. 1995) Aberla on sekä veistos, että ihana vaginaalinen piilopaikka. Katso video Miiu Esantytär Koposen (s. 1974) vaikuttavassa videoteoksessa tanssitaan butoh’a palaneilla raunioilla ja Anna-Maija Heikkilän (s. 1980) merellisiin akvarelleihin liittyy herkkä lauluperformanssi. Katriina Variksen (s. 1994) lopputyö koostuu kuudesta omaelämänkerrallisesta valokuvasta. Naisen terveestä kehosta erittyy asioita, joiden kuvaamiseen ja käsittelyyn liittyy yhä tabuja. Taidehistoria tuntee idyllisiä imetysmaalauksia, mutta vähemmän kuvia siitä hämmästyttävästä luonnonilmiöstä, kun maito nousee rintoihin. Valokuvissa nainen kamppailee maitonsa kanssa. Sitä valuu olematon pisara, tai tulvii kaikkialle. Rintapumppu ja maidonkerääjät ovat kummia kapistuksia, joiden kanssa tuore äiti tuhertaa yleensä yksin, kun muut nukkuvat. Maitotila -niminen kuvasarja sanoittaa myös toisen, usein vaietun itsestäänselvyyden. Henkilökohtainen imetyskokemus konkretisoi, mitä maatalouden maidontuotanto vaatii: Lehmien jatkuvia hedelmöityksiä ja vasikoiden varhaista vierottamista. Heikki Korkalan (s. 1995) jäätelömyrskyinä vellovia maalauksia nähtiin viime syksynä Porin Saskioiden stipendiaattinäyttelyssä. Uusi kolmen teoksen sarja kohdataan edestä, takaa ja kehyksenä. Tekijyys kyseenalaistuu maalauksiin kytketyllä teknologialla. Teokset laajenevat virtuaalimaailmaan, jossa ihminen käyttelee peliohjaimia niin intensiivisesti sätkien, ettei ole varmaa, onko peli hänen otteessaan vai hän pelin. Makeilla väreillään ja teknologisella taituruudellaan herkutteleva Overwhelmingly Amplified -triptyykki ei kaihda viihteellisyyttä. Katso video Korkalan Silti se pohtii nöyrästi taiteilijan työn peruskysymyksiä luovuudesta, taiteen rakenteista ja todellisuudesta. Samalla puhe on myös ihmiskunnan ja teknologian monimutkaisesta suhteesta, tekoälyn vallasta ja virtuaalisten maailmojen imusta. Lopputyönäyttelyssä ovat mukana taiteilijat: Petri Haavisto, Ronja Hanhioja, Lotta Harjasto, Anna-Maija Heikkilä, Fanni Kestilä, Miiu Esantytär Koponen, Heikki Korkala, Sanna Kärkkäinen, Anna-Maija Laajalahti, Reetta Levander, Reetta Niemi-Pynttäri, Mirva Niskanen, Saara Nurmi, Heini Närhi, Auli Oksman, Riina Paloniemi, Elisa Pirinen, Aino Rytkönen, Mika Ryyppö, Vilma Saarinen, Rosalia Silfer, Katriina Varis, Vilma Virtanen, Olja Yliluoja ja Emel Özdamar. Tutustu MOOD. -verkkonäyttelyyn