Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Lukemisto Porilaine Kulttuuri

Veikkaus ruokkii pelaamista aggressiivisella mainonnalla

Veikkaus on ollut myrskyn silmässä kohua herättäneiden radiomainosten takia. Yksittäisten mainosten mauttomuuteen en halua ottaa kantaa, mutta yleisesti ottaen Veikkaus käyttää röyhkeitä keinoja houkutellessaan asiakkaita ja olisikin syytä tarkastella suurennuslasilla minkälaisen törkyläjän Veikkauksen "pelaa maltilla" -slogan kätkee taakseen. Veikkaus on monopoliasemassa operoiva yhtiö, joka on Suomessa ainoa rahapelaamista laillisesti järjestävä vedonvälittäjä. Monopoliasemaa puolustavien päättäjien liturgiaan kuuluu teesit siitä, että nykyisellä järjestämällä valvotaan ja kontrolloidaan suomalaisten rahapelaamista. Kuitenkin, yli kahden miljardin liikevaihtoa pyörittävän yhtiön suurin yksittäinen kuluerä on markkinointi. Eli Veikkaus ei ensisijaisesti pyri kontrolloimaan pelaamista, vaan se päinvastoin houkuttelee ihmisiä pelaamaan aggressiivisella mainonnalla. Samaan aikaan laki kieltää ulkomaalaisia rahapeliyhtiöitä mainostamasta tuotteitaan Suomessa, eikä se suinkaan riitä Veikkaukselle, vaan se pyrkii voimakkaasti ajamaan sellaisia lakialoitteita, jotka estäisivät suomalaisten pääsyn ulkomaalaisille pelisivustoille internetin kautta. Veikkauksen toimintaa puolustellaan usein myös sillä, että sen tuotoista rahoitetaan yhteiskunnallisesti tärkeitä asioita, kuten esimerkiksi terveydenhuoltoa. Siinä on kuitenkin se ongelma, että omilla rahoillaan vedonlyöntiä harrastavat ihmiset joutuvat osaltaan maksamaan enemmän sellaisista palveluista, jotka ovat kaikkien käytettävissä. Mitä arvokeskusteluun tulee, niin voi kysyä, onko oikein, että toiset joutuvat maksamaan enemmän yhteisistä asioista vain sillä perusteella, että he pelaavat lauantaisin Vakiota kimpassa kaverien kanssa. Yhteisiin tarkoituksiin käytettävät varat pitäisi kerätä tasaisesti kaikilta eri reittiä pitkin. Kirjoittaja on Porista.