Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Ex-tiedustelupomon johtama Venäjä-tutkimus tilattiin valtiojohdon käyttöön – Kohderyhminä presidentin kanslian lisäksi Supo ja Puolustusvoimat

Kontra-amiraali evp. Georgij Alafuzoffin johtaman Venäjä-hankkeen keskeisiä kohderyhmiä ja tiedonhyödyntäjiä ovat muun muassa tasavallan presidentin kanslia, Puolustusvoimat, suojelupoliisi (Supo) ja rajavartiolaitos. Tieto käy ilmi valtioneuvoston kanslian luovuttamasta hankehakemuksen liitteestä. Asiapaperin mukaan tutkimushankkeen tavoitteena on lisätä suomalaisten ymmärrystä Venäjän harjoittamasta informaatiovaikuttamisesta. Tasavallan presidentin kanslian mukaan hankeryhmästä ei ole lähestytty kansliaa, eikä kanslia ole osallistunut esimerkiksi hanketulosten väliesittelyyn. Presidentti Sauli Niinistön viestintäpäällikkö Jouni Mölsä kirjoittaa sähköpostitse, että kyse on valtioneuvoston valtiojohdon käyttöön tilaamasta selvityksestä, eikä kanslian nimen käytöstä hankkeessa ole huomautettavaa. Kansliasta ei kommentoitu, aikooko presidentti Niinistö hyödyntää Venäjä-hankkeen tuloksia tehtävässään. Lännen Media uutisoi 26. tammikuuta, että tietovuototutkinnassa epäiltynä oleva Georgij Alafuzoff työskentelee vastuullisena johtajana valtioneuvoston kanslian (VNK:n) tilaamassa ”Venäjän strategisen viestinnän erityispiirteet”-tutkimushankkeessa. Hän on hakumenettelyn kautta aloitetussa hankkeessa mukana konsulttiyhtiö Eurofacts Oy:n kautta. VNK ja Eurofacts allekirjoittivat sopimuksen hankkeesta helmikuussa 2019. Eurofacts Oy:n lisäksi hankkeessa ovat mukana Jyväskylän yliopisto, Euroopan hybridiuhkien torjunnan osaamiskeskus sekä Security Analysis Oy. Lännen Median saamien VNK:n asiakirjojen perusteella hankkeen tavoitteena on laatia suosituksia siitä, miten Suomi voi viestinnässään ja muissa toimissaan kehittää yhteistyöhakuista dialogia suhteessa Venäjään. STT uutisoi viime heinäkuussa, että Puolustusvoimien entinen tiedustelupäällikkö Georgij Alafuzoff on epäiltynä tietovuototutkinnassa. Epäily liittyy esitutkintaan, jossa selvitetään sotilastiedustelun salaisten tietojen päätymistä Helsingin Sanomille. Tiedossa ei ole, epäilläänkö vuotoa tahalliseksi vai vahingoksi. Presidentin kanslian tavoin Venäjä-hankkeen kohderyhmiin kuuluvasta Suposta kerrotaan, että hanke on tiedossa. – Olemme tietoisia tästä hankkeesta, mutta emme ole olleet siinä millään tavoin mukana. Emme ole myöskään osallistuneet tulosten väliesittelyyn, Supon viestintäasiantuntija Anni Lehtonen kertoo sähköpostitse. Eurofacts Oy:n hallituksen puheenjohtaja Anders Blom ei halua vastata suoraan kysymykseen, pitääkö hän Alafuzoffin roolia hankkeen johdossa ongelmallisena. Hän sanoo Alafuzoffin hoitaneen johtamistehtävänsä hankkeessa erinomaisesti. Blom on keskustellut rikosepäilystä Alafuzoffin kanssa. Kiistääkö hän epäilyt? – Kuten sanoin, en kommentoi tätä yhtään enempää, Blom sanoo. Hänen mukaansa hanke viedään loppuun normaalisti. – Raportti on minun mielestäni hyvä. Se lisää ymmärrystä tutkittavasta aiheesta ja tuo nimenomaan lukijoiden käyttöön sellaisia uusia lähteitä, jotka aikaisemmin on jätetty huomiotta. Georgij Alafuzoff ei vastannut Lännen Median soittopyyntöön. Helsingin Sanomat julkaisi joulukuussa 2017 artikkelin, joka perustui Puolustusvoimien sotilastiedustelun asiakirjoihin. Jutun yhteydessä julkaistiin otteita turvaluokitelluista asiakirjoista. Pääesikunta jätti jutusta tutkintapyynnön poliisille, joka on tutkinut asiaa turvallisuussalaisuuden paljastamisena ja tietovuotoa ainakin alkuvaiheessa virkasalaisuuden rikkomisena. Keskusrikospoliisin tutkinnanjohtaja Markku Ranta-aho ei ole vahvistanut Alafuzoffia koskevaa rikosepäilyä. Hän ei kommentoi, onko poliisilla epäiltyä tietovuotoasiassa. Helsingin Sanomien päätoimittaja Kaius Niemi totesi Helsingin Sanomissa vuonna 2017 kommentissaan, että lehti hyödynsi ainoastaan muutamia useiden vuosien takaisia asiakirjoja ja niitäkin vain osittain, perusteellisen harkinnan pohjalta. Puolustusvoimien nykyinen tiedustelupäällikkö Pekka Toveri on sanonut Helsingin Sanomien uutisoinnin olleen vahingollista.