Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Uuden lain mukaan talvirenkaat on oltava, jos keli sitä vaatii – Kysyimme poliisilta, mitä se käytännössä tarkoittaa

Tänä syksynä talvirenkaat vaihdetaan ensimmäistä kertaa uusilla säännöillä. Muuttunut tieliikennelaki sanoo nyt, että talvirenkaita on käytettävä marraskuun alusta maaliskuun loppuun – jos keli sitä vaatii. Uutta on se, että renkaiden vaihtoa voi ajoittaa vapaammin säätilan mukaan, sekä se, että talvirengasaika on pari kuukautta aiempaa pidempi. Periaatteessa siis kesärenkailla voi ajaa vaikka keskellä talvea, jos tieolosuhteet alueella ovat sellaiset, että talvirenkaat eivät ole tarpeen. Aiemmin talvirenkaita oli pakko käyttää joulukuusta helmikuuhun, oli sää millainen hyvänsä. Porilaisen rengasliike Valtarenkaan rengasmyyjä Jussi Forsman kertoo, että ihmisten uteliaisuus aiheesta on selvästi herännyt. – Moni asiakas on kysymysmerkkinä ja jotkut hermostuneitakin, kun eivät tiedä, mitä tuleman pitää. Rauhoittelemme heitä ja annamme neuvoja. Käytännössä tilanne ei varmaan hirveästi muutu, sillä kyllähän jo aiemmin ilma ja kelit ovat pääpiirteittään määränneet talvirenkaiden käyttöaikaa. Mikä keli vaatii talvirenkaat? Uudessa laissa vastuuta renkaiden vaihtoajasta jätetään enemmän autoilijan harteille, kun hän voi itse arvioida, onko tilanne omalla paikkakunnalla sellainen, että talvirenkaita tarvitaan. Mutta millainen tarkalleen on keli, joka vaatii talvirenkaat? Ja mitä sitten, jos keli muuttuukin yllättäen? Laissa sitä ei yksityiskohtaisesti kerrota, vaan siinä puhutaan "olemassa olevasta" ja "mahdollisesta" liukkaudesta. Lopullisen tulkinnan tekee poliisi, jos autoilija joutuu pysäytetyksi. – Valvonnassa varmaan käytännössä mennään valvontahetken sään mukaan. Mutta kyllä esimerkiksi jos tienpinta on vielä pitävä, mutta taivaalta tulee lunta, niin silloin tarvitsisi jo olla talvirenkaat, sanoo Lounais-Suomen poliisilaitoksen liikenneryhmien esimies, komisario Tuomo Katajisto . Katajisto huomauttaa, että kun arvioidaan säätä ja keliä, ei oteta huomion pelkästään päätietä, joka suolataan tai muuten hoidetaan hyvin, vaan katsotaan alueen koko tiestöä. – Jos päätiet ovat sulia, mutta lähistön väylillä on liukasta, jäistä tai lunta, silloinkin talvirengasvelvoite on olemassa, vaikka ajelisi vain päätietä pitkin. Valtarenkaan ovi käy arkiaamuna tasaiseen tahtiin, kun väkeä tulee varaamaan vaihtoaikaa. Vielä on kuitenkin rauhallista. Sesonkiaikana asentajien määrä tuplaantuu neljästä kahdeksaan, ja uudet renkaat vaihdetaan parhaimmillaan jopa 100 autolle päivässä. – Joinain vuosina asentajia on ollut vaikea saada sesonkityöhön, mutta tänä vuonna koronan vaikutus näkyy. Kun väkeä on lomautettuna, hakijoita on riittänyt. Liikkeessä on varauduttu ruuhkiin niin, että on muistutettu asiakkaita, joilla on säilytyksessä kitkarenkaita, että niitä voisi jo alkaa vaihtamaan. Nastarenkaiden vaihtaminen on vielä kiikun kaakun, mutta jos aikoo esimerkiksi tehdä automatkan pohjoiseen, voi varautuminen olla viisasta. Porilaiset suosivat nastoja. Vain 15 prosenttia Valtarenkaan myydyistä renkaista on kitkoja. Ensimmäisinä renkaanvaihtohalut heräävät ammattiautoilijoilla, jotka joutuvat ajamaan myös öisin. Rekan, taksin tai lehdenjakeluauton ratissa yöpakkaset huomaa heti. Tavallinen autoilija odottaa usein siihen asti, että talvi yllättää. – Kyllä se perinteisesti on niin, että kun ensilumi tulee, on piha täynnä autoa ja kaikilla kauhea kiire saada renkaat alle, Forsman nauraa. Valtarenkaan Forsman ei usko, että uusi laki juuri muuttaa käytäntöjä. Kun talvirenkaat on kerran vaihdettu alle, ne luultavasti pysyvät siellä. – Aika harva jaksaa talvella herätä aamulla tuntia aikaisemmin katsomaan, että nyt onkin kesäkeli, tänään vaihdan kesärenkaat alle. Tai jos sellainen tunne tulee, niin suosittelen neuvottelemaan ensin vakuutusyhtiön kanssa, mitä mieltä he siitä ovat, hän veistelee. 100 euron pikavoitto, jos talvirenkaita ei talvikelissä ole Myöskään Katajisto ei usko, että renkaita aletaan alvariinsa sään mukaan vaihtamaan. Jotkut auton omistajat voivat silti hyötyä mahdollisuudesta pitää kesärenkaita läpi vuoden. Esimerkiksi jos taloudessa on kesäauto, joka yleensä seisoisi tallissa ilman talvirenkaita, nyt sillä voisi kelin salliessa päristellä menemään talvellakin. – Jos on kuivaa ja pitävää keliä, niin ei mikään estä ajelemasta kesärenkailla vaikka tammikuun toinen päivä. Jos autosta puuttuu talvikelillä talvirenkaat, rangaistus on yleensä 100 euron liikennevirhemaksu. Jos keli on erittäin huono, voi rapsahtaa myös sakko liikenneturvallisuuden vaarantamisesta. Satakuntalaiset ovat Katajiston kokemuksen mukaan melko hyviä talvirenkaiden käyttäjiä. Rannikkosijainti tekee sen, että olosuhteet ovat vaihtelevia, vaikka lunta ei aina olisikaan. Kun märkä tienpinta jäätyy yöllä, aamun työmatkan joutuu ajamaan hyvinkin liukkaalla tiellä. – Kyllä täällä hyvin käytetään talvirenkaita, ja uskon, että niin tulee olemaan jatkossakin. Ihmiset kuitenkin kokevat sen omaan turvallisuuteen liittyväksi. Ongelma on ennemminkin se, että nastat rapisevat maakunnan teillä vielä huhti-toukokuussakin. Sitä sitten yritetään poliisille perustella sillä, että sivuteillä on vielä iljanteista. Jos sää tai keli sitä edellyttää, 1.11.–31.3. aikana on käytettävä talvirenkaita. Nastarenkaita saa käyttää 1.11.–31.3. ja muulloinkin sään tai kelin niin vaatiessa. Kitkarenkaita saa yhä ja on jo aiemminkin saanut käyttää halutessaan vaikka vuoden ympäri. Valvontatilanteessa talviolosuhteet määrittelee poliisi. Talviolosuhteita määrittää erityisesti liukkaus. Kun on liukasta, kesärenkailla ei saa ajaa. Jos päätiellä on pitävä keli, mutta sivutiet yhä liukkaita, talvirenkaat on oltava. Lisäksi pitää ottaa huomioon se, että sää voi vuorokauden aikana muuttua. "Aamulla ei kannata lähteä ajamaan kesärenkailla, jos päivällä on odotettavissa lumisadetta tai muuten liukasta keliä", linjasi poliisitarkastaja Heikki Ihalainen Traficomin tiedotteessa. Talvikelissä ilman talvirenkaita ajava saa yleensä 100 euron liikennevirhemaksun, ja ajon jatkaminen kielletään, kunnes keli ei ole enää liukas.