Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Tähtijutut Ajanviete Näköislehti Satakunta Urheilu Porilaine Kulttuuri

Tässä risteyksessä porilaiset eivät osaa ajaa, vaikka poliisi seisoisi vieressä – Näin usein pelti kolisee

Porissa on ainakin yksi risteys, missä liikennesääntöjä rikotaan jatkuvasti, vaikka poliisi olisi paikalla, vieläpä näkyvällä paikalla. Se on Maanmittarinkadun ja Säveltäjänkadun risteys, jossa Maanmittarinkadulta tulevilla on stop-merkki. Poliisi julkaisi Facebookissa Satakunnan nettipoliisit -profiilissa lauantai-iltana päivityksen risteyksen liikenteenvalvonnasta. Päivityksen mukaan poliisilta oli pyydetty ajotapavalvontaa kyseiseen risteykseen. – Vaikka tunnuksellinen poliisiauto oli näkyvällä paikalla suorittamassa valvontaa, ohitti lyhyehkön ajanjakson aikana viisi autoilijaa stop-merkin pysähtymättä, päivityksessä kirjoitetaan. Maanmittarinkadun ja Säveltäjänkadun risteys on ollut takavuosina erittäin kolariherkkä. Satakunnan Kansan kesällä 2017 tekemän selvityksen mukaan risteys oli vuosina 2007–2016 kolarimäärällä mitattuna Porin toiseksi vaarallisin risteys. Risteyksessä sattui kymmenen vuoden aikana kaikkiaan 37 viranomaisten tietoon tullutta onnettomuutta. Enemmän onnettomuuksia Porissa sattui samalla ajanjaksolla vain poliisilaitoksen kiertoliittymässä, missä onnettomuuksia oli 54. Vs. liikenneinsinööri Eija Riihimäki Porin kaupungilta kertoo, risteykseen asennettiin stop-merkit 2010-luvun alkuvuosina, minkä jälkeen poliisin tietoon tulleet onnettomuudet ovat vähentyneet selvästi. Vuonna 2016 niitä oli kaksi, vuonna 2017 yksi ja vuonna 2018 kaksi. Viime vuoden lukuja kaupungilla ei vielä ole. – Ennen stop-merkin asentamista risteyksessä saattoi olla 6–7 poliisin tietoon tullutta onnettomuutta vuodessa. Risteyksen nopeusrajoitus laskettiin 20 kilometriin tunnissa vuonna 2014. – Onneksi risteyksestä on saatu ainakin pahimmat kolarit pois. Peltiä saa rahalla, mutta ihmishenkeä ei pysty korvaamaan millään. Ongelmallisen risteyksestä tekee erityisesti huono näkyvyys. – Se on vanhaa kaupunkirakennetta, jossa taloja on rakennettu ihan tonttien reunoille ja tiealue on kapea. Rakenteellisesti risteykselle ei ole oikein mitään tehtävissä, Riihimäki sanoo. Hänen kokemustensa mukaan stop-merkkejä noudatetaan Porissa yleisesti ottaen varsin tunnollisesti, paljon tunnollisemmin kuin kärkikolmioita. Se saattaa johtua osaksi siitä, että Porissa on asennettu stop-merkkejä säästeliäästi. Niitä on asennettu vain risteyksiin, joissa sattuu paljon onnettomuuksia tai joissa on huono näkyvyys. – On ikävä kuulla, että tästä risteyksestä on ajettu näin paljon ohi pysähtymättä. Lue lisää: Tässä ovat Porin vaarallisimmat risteykset – Autoilijat ja pyöräilijät törmäävät usein liikenneympyröissä