Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Eurajoella kuultiin kansainvälinen joulukonsertti

Musiikki Kotikylän poikien joulu. Joulukonsertti. Mika Kares, basso ja Tuukka Vähätalo, piano 15.12. Kustaa Aadolfin kirkossa. Eurajoki Bel Canton konsertti. Eurajokilaisilla on Suomen moneen muuhun kuntaan verrattuna harvinainen etuoikeus. Kuntalaisten on mahdollista kuulla kotipaikkakunnallaan taiteilijaa, jonka laulu raikaa liioittelematta kaikkialla maailmassa, missä oopperaa esitetään. Teemana olivat eri maiden joululaulut ja lasten joululauluperinne, sekä lapsille että lapsista kirjoitetut joululaulut. Eurajoen kirkko oli suurin piirtein viimeistä penkkiä myöden täynnä. Suomalaisista joululauluista löytyi varmasti jokaiselle oma mielilaulu. Joulun juhlavan tunnelman syvimmin kirkkoon toi Leevi Madetojan Arkihuolesi kaikki heitä . Mika Kareksen basso soi koruttoman muhkeana. Tuukka Vähätalon pianon soinnut täydensivät kauniisti polveilevaa melodiaa. Sylvian joululaulun viimeisessä säkeistössä: ”niin soi aina lauluista sointuisimman” vahva pianosäestys väritti koskettavasti kaipuun Sisiliasta kotimaahan, Suomeen. Kareksen basson komeimmat bravuurit kuultiin Heino Kasken laulussa Mökit nukkuu lumiset Eino Leinon runoon ja ranskalaisen Adolphe Adamin Oi jouluyö -laulussa: ”Ja toivon tähti matkallamme loistaa, ja kirkkaus kuultaa kautta maailman.” Tuukka Vähätalon viisi soolonumeroa kuljettivat teemoja ilmeikkäästi. Nyt riemuiten tänne (Adeste fideles -teemalla) Franz Lisztin sarjasta Weichnachtsbaum yhdistyi saumattomasti portugalilaiseen samannimiseen lauluun. Sibeliuksen säveltämä ja tekemä pianosovitus Kallion kirkon kellojen kellosäveleeseen liittyi Pekka Juhani Hannikaisen lauluun Joulun kellot . Johann Sebastian Bachin Kristus valo valkeuden soi vaatimattomasti ja kolkostikin johtuen osittain pienikokoisesta Yamaha-flyygelistä ja siitä, että kirkon seinässä oli urkujen paikalla pelkkä aukko. Uusien urkujen pitäisi valmistua ensi kesäksi. Taiteilijat halusivat viestittää, miltä tuntuisi soittaa ”urku auki”. Teljän kirkon Steinway ja Olli Mustosen esitys ilmavuudessaan on toisesta maailmasta. Sergei Rahmaninovin Preludi h-molli op. 32 nro 10 soi rehevää myöhäisromantiikkaa soittimen sallimissa rajoissa. Heinillä härkien ja Maa on niin kaunis -laulut ovat saksalaista alkuperää, Jouluyö, juhlayö itävaltalaista. Se kansainvälisyydestä. Musiikin kieli on yhteinen, ilman kansallisuusrajoja. Ranskalainen kansanlaulu Kolmen kuninkaan marssi sykki ensin Georgen Bizet´n Arlesitar -sarjan Farandole-osassa pianolla, jota Reetta Vähätalo rytmitti helisevällä rummulla iskevästi. Mika Kares jatkoi räväkästi: ”Kulkeissain, mä tiellä nähdä sain.”