Ladataan
Pääaiheet Verokone 100 tuoreinta Tähtijutut Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Porilaine Kulttuuri

Maanteiden hoito paranee: ”Kyseessä on talvikunnossapidon kannalta suuri muutos”– katso kohentuuko tienpito sinun reiteilläsi

Karvialaisten ikuisena murheenkryyninä olleen Kankaanpää-Jalasjärvi tien pahimmat ongelmat ovat vähenemässä. Huonokuntoinen tie on saanut uuden asfaltin, ja tien talvikunnossapidosta huolehtii ensi talvena "oman kylän" mies eli tienpitoa urakoivan YIT:n aliurakoitsija Ari Väliaho . – Tie pohja on nyt hyvässä kunnossa, joten siitä huolehtiminen on helpompaa, pohtii Väliaho, jolle paikkakuntalaisena ovat olleet tuttuja pahat jääpolanteet ja urat, jotka ovat heijanneet tottumattomien ja tottuneidenkin kuljettajien autoja puolelta toiselle. Olennainen ase Väliaholle on tien hoitoluokituksen muuttuminen parempaan. Tie on ely-keskuksen Merikarvian, Kankaanpään ja Huittisten aluevastaavan Pekka Hautaviidan mukaan vuoden alusta muutettu luokitukseen 1B. Luokituksen mukaan tie hoidetaan melko korkeatasoisesti. Liukkauden torjunta tehdään pääosin suolalla, mutta suolan käyttö on vähäisempää kuin korkeammissa hoitoluokissa. Tien pinta on liikennemäärän ja sään mukaan osittain paljas, osittain tiellä on polannekaistoja tai tie voi olla kokonaan lumipolanteen peittämä. Uudessa toimintatavassa polanteita ja siten "uraohjuksia" esiintyy kuitenkin aiempaa vähemmän. – Kyseessä on talvikunnossapidon kannalta suuri muutos, joka koskee koko 50 kilometrin tieosuutta, kertoo Hautaviita. Maanteiden talvihoitoa tarkistettiin kuluvan vuoden alusta. Uudistukset astuvat voimaan sitä mukaan, kun urakoita kilpailutetaan. Satakunnassa on kilpailutettu uudelleen Porin ja Kankaanpään hoitourakat. Tällä hetkellä tiestöä hoitaa Kankaanpäässä YIT Suomi Oy, Porissa Destia Oy, Merikarvialla Destia, Harjavallassa YIT, Huittisissa Destia ja Sastamalassa YIT. Porin alue ulottuu Porista aina Laitilaan ja Uuteenkaupunkiin saakka. Talvihoitoluokkia on yhdistetty ja vähennetty pääteillä, jolloin hoitoluokkien välisiä raja-aitoja on aiempaa vähemmän. Tiet sijoittuvat myös aiempaa pienemmällä liikennemäärällä korkeampaan talvihoitoluokkaan. Katso täältä Satakunnan maanteiden talvihoitoluokat kartalla . Valtateillä hoitoluokkia on nostettu esimerkiksi valtatiellä 8 Porista Merikarvialle asti, valtatiellä 23 Noormarkusta Pomarkkuun ja Kankaanpäästä Parkanon suuntaan sekä valtatiellä 11 Porista Kiikoisiin. – Myös valtatie 2:sta on osa nostettu korkeampaan luokkaan. Valtateillä tämä tarkoittaa käytännössä suolankäytön lisäämistä tapauksissa, joissa ennakoidaan liukkautta, kertoo ely-keskuksen Porin aluevastaava Janne Saari . Myös Porin alueella on nostettu pienempien tieosuuksien luokituksia, mikä näkyy lähinnä tieosuuksien suolauksena varsinkin mustan jään aikana. Janne Saaren mukaan tienhoidon luokitusten muutoksia sanelee liikennemäärien kasvun lisäksi myös ilmaston muuttuminen. – Vielä 10–15 vuotta sitten puhuttiin vakiintuneesta talvikelistä. Pakkaset alkoivat marraskuussa ja talvikeli jatkui maaliskuulle. Tällä hetkellä varsinkin rannikolla keli vaihtelee talven aikana monta kertaa vesikelistä pakkasiin. Kun aiemmin kelirikko oli keväällä, niin nyt on mahdollista, että talvikauden aikana koetaan jopa kolme erillistä kelirikkoaikaa. – Länsirannikolla myös meren läheisyys tuottaa omia haasteitaan. Olosuhteet voivat olla samaan aikaan esimerkiksi Ulvilassa aivan erilaiset kuin Raumalla. Tienpitäjän kannalta pahin tilanne on, kun lumisade muuttuu kesken kaiken vesisateeksi. Tällöin vesi muuttaa lumen sohjoksi ja jäätyy tienpintaan eikä liukkautta voi torjua ennakoivasti ja kuluu tunteja, ennen kuin kaikki tiet on ehditty auraamaan. Teiden talvihoidossa lumi aurataan yleensä ensin ja liukkaus torjuntaan sen jälkeen. Vilkkaimmat tiet aurataan ensimmäisenä. Tavoitteena on, ettei vilkasliikenteisillä teillä tai jalankulku- ja pyöräilyväylillä lunta saa olla muutamaa senttiä enempää. Lumisateen loputtua lumi poistetaan pääteiltä 2–3 tunnissa, jalankulku- ja pyöräilyväyliltä viimeistään neljässä tunnissa. Vähäliikenteisillä teillä voi olla lunta ajoittain kymmenen senttiä ja lumi tulee aurata kuudessa tunnissa. Liukkauden torjuminen vilkasliikenteisillä pääteillä tehdään pääosin ennakkoon, mutta kuitenkin 2–3 tunnin kuluessa liukkauden havaitsemisesta. Jalankulku- ja pyöräilyväylillä turvataan riittävä pito erityisesti aamuliikennettä varten. Alempiluokkaisilla teillä liukkauden torjunta tehdään viimeistään 5–7 tunnin kuluessa. Keskivilkkailla teillä liukkaudentorjunnan laatuvaatimukset kiristyvät ja liukkaudentorjunnassa on lähivuosina sama laatuvaatimus voimassa läpi talven.