Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

”Oluen ja lonkeroiden tuotanto tai kulutus ei ole sinänsä kasvanut, vaan päinvastoin”–  Korona käänsi hurjassa suosiossa olleen juoman myynnin laskuun

Kansa tekee etätöitä, ravintolat on suljettu ja matkailu jäissä. Äkkiseltään syntyy kuva siitä, että poikkeusolot ovat synnyttäneet myös poikkeuksellisen kosteat juomatavat. Viinikö ja olut virtaavat etäpäivän jälkeen? Panimoliiton toimitusjohtaja Riikka Pakarinen ampuu ensimmäisenä alas väitteitä. – Meillä ei ole vielä tarkkoja tilastoja. Nyt näyttäisi vahvasti siltä, ettei oluen ja lonkeroiden tuotanto tai kulutus ole sinänsä kasvanut, vaan päinvastoin. Oluen myynti on siirtynyt vähittäiskauppaan ravintoloiden sulkeutumisen ja tuonnin lopahtamisen myötä. Pakarisen mukaan monelle on voinut syntyä erilainen kuva, jos ajatellaan viime viikkojen uutisointia. – Tämä ei ole niin mustavalkoista ainakaan meidän näkökulmasta. Tuotamme saman verran kuin aiemmin, ja jopa hiukan vähemmän, mutta kaupat myyvät enemmän, hän linjaa. Olutta tuodaan etenkin Virosta huimia lasteja normaaliaikoina. – Viime heinäkuussa olutta tuotiin Suomeen 600 000 litraa. Vuositasolla puhumme 3,4 miljoonasta tuodusta litrasta. Jos matkustajatuonti pysähtyy vaikkapa vain kuukaudeksi, niin totta kai se näkyy kaupan myynnissä kotimaassa. Ravintolamyynti noin kymmenen prosenttia kulutuksesta Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto kertoo, että kaupparyhmittymät ovat puhuneet noin kymmenen prosentin kasvusta juomien myynnissä. Tämä ei tarkoita, että kulutus olisi kasvanut. – Kun mietimme alkoholin kokonaiskulutusta, täytyy huomioida se, että ravintolamyynti himmentyi kokonaan. Se on vastannut noin kymmentä prosenttia alkoholin kulutuksesta. Luotokin muistuttaa matkustajatuonnista, joka on nyt käytännössä nolla. – Jos päivittäistavarakaupan ja Alkon myynti kasvaa, niin luvut pitää suhteuttaa siihen, että nämä kaksi kanavaa ovat tukossa. Pitää saada tarkempia tietoja, ennen kuin voidaan puhua siitä, että alkoholin kulutus olisi kasvanut koronan aikana. Luoto huomauttaa, että alkoholin myynti on kasvanut paljon vähemmän kuin ruuan. Viinien hanapakkaukset suosiossa Alkon liiketoimintajohtaja Kari Pennanen kertoo, että maaliskuun asiakasmäärät olivat hieman alle viime vuoden tason. – Asiakasmäärät ovat vaihdelleet päivittäin ja myymälöittäin, mutta asiakkaiden kerralla tekemät ostokset ovat olleet hieman aiempaa suurempia. Pennasen mukaan lisääntynyt kysyntä on kohdistunut viinien hanapakkauksiin, osin myös väkevien juomiin. Kuohuviinien myynti on laskenut. Vaikka asiakas ostaa kerralla hiukan enemmän, hamstraamisesta ei voida puhua. Kuohuviinien ja samppanjan suosio on ollut viime vuosina hurjassa kasvussa. Niitä kulutettiin viime vuonna Alkon arvion mukaan noin 5,4 miljoonaa litraa, kun vuonna 2010 kulutus oli Alkon myyntitilastojen mukaan yli miljoona litraa vähemmän eli noin 4,2 miljoonaa litraa. Toivomus, etteivät kaikki ryntäisi samaan aikaan Ruokakaupoissa näkyy tyhjiä hyllyjä, mutta ei niinkään Alkon myymälöissä. Pennanen sanoo, että tuotteiden saatavuus on lähes normaali, joskin yksittäiset tuotteet ovat saattaneet olla hetkittäisesti loppu. – Tuotteiden varastointi on pääsääntöisesti tavarantoimittajien varastoissa. Toistaiseksi kuljetukset ovat sujuneet häiriöittä. Miten Alko on varautunut pääsiäiseen ja vappuun? – Molempien juhlien vietto poikkeaa varmasti monella totutusta, kun juhlia vietetään perhepiirissä. Pääsiäinen on yksi vilkkaimmista sesongeista joulun jälkeen. Pääsiäinen ja vappu ovat tulossa ja monella niiden viettäminen on varsin erilaista kuin ennen. Alkosta toivotaan, etteivät kaikki ryntää pääsiäisviinien ostoon ruuhkapäivinä. Uutista on päivitetty 8.4. kello 10.43: Lisätty otsikosta puuttunut sana: ei.