Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Urheilu Näköislehti Lukemisto Kulttuuri Porilaine Pori Jazz

Huviveneiden vuokraussääntely löyhentyy 2020 – tiesitkö tämän vesiliikennelain uudistuksesta?

Henkilökuljetuksissa vesillä saattaa olla tiedossa taksiliikenteen sääntelyn purkamista muistuttavia seurauksia. Vesiliikennelain uudistuksen yksi merkittävistä muutos on tarkoitettu helpottamaan veneiden vuokrausta ja lisäämään vesillä kulkemiseen uutta tarjontaa markkinoille. Vuokrattavien veneiden ja niiden varusteiden katsastuspakko kumoutuu, mutta turvavarusteiden vaatimusten täyttämisessä ja käytössä sekä vesillä kulkemisen turvallisuudessa lankeaa lisää vastuuta päällikölle, vaikka pätevyyksien vaatimustasoa ei huviveneilyssä kiristetä. Ammattimaisessa, miehitettyinä vuokrattavissa veneissä säilyvät pätevyysvaatimukset ennallaan. Varsin vähälle huomiolle julkisuudessa jäänyt vesiliikennelain uudistus tulee voimaan 2020 kesäkuun alusta, kun samanaikaisesti astuvat voimaan liikennerikkomusten rangaistusseuraamukset. Laki on sisällöllisesti hyväksytty jo 2018 ja on perintöä edesmenneen Juha Sipilän (kesk.) hallituksen norminpurkuohjelmasta, joka oli tehokasta Anne Bernerin (kesk.) johtamassa liikenne- ja viestintäministeriössä. Eduskunnan säätämän lain perusteluissa tavoitteena on merenkulun ja vesiliikenteen raskaan sääntelyn sujuvoittaminen ja helpottaminen. Lainuudistuksen vaikutusarvioinnissa ennakoidaan alalle lisää tarjontaa ja kilpailua, kun yksityisten omistamien veneiden ja muidenkin vesikulkuneuvojen vuokraaminen helpottuu katsastusvelvoitteen kumoutuessa. Lakiperusteluissa ennakoidaan vuokravenesääntelyn voivan synnyttää uutta liiketoimintaa ja uusia matkailupalveluja saaristoalueille. Näin auttaisi myös saariston elinvoimaisuuden säilyttämisessä. Digitaaliset palvelut ja jakamistalouden nousu saattavat pian ulottua myös venevuokraukseen. Venevuokrauksen sääntelypurku ei siis ulotu ammattimaiseen toimintaan ja lainvalmistelussa on arvioitukin, että kaupallisten palveluntarjoajien kilpailutilanne todennäköisesti kiristyy. Miehitetty ja pääasiallisesti ammattimainen vuokravenetoiminta rinnastetaan kauppamerenkulkuun, ja sen turvallisuus- ja katsastusvaatimukset ovat viime vuosina tiukentuneet ja aiheuttaneet tuntuvia lisäkuluja alan yrityksille. Vuokraveneiden matkustajamäärä on laissa rajoitettu edelleen 12 matkustajaan. Kun vuokravenettä käytetään tulonhankkimistarkoitukseen ja miehitettynä, laki vaatii on kuljettajalla oltava vuokraveneen kuljettajankirja. Kansainvälisessä liikenteessä kuljettajalta vaaditaan lisäksi kansainvälinen huviveneenkuljettajankirja. Vuokrauskynnyksen lasku ja sen seuraukset ovat hankalasti ennustettavia. Liikenteen viranomais- ja turvallisuusviraston Traficomin läntisen alueen valvontayksikön päällikkö Jan-Christian Welander korostaa, ettei sääntelyn purku vaikuta vesillä kulkemisen riskeihin, eikä turvavaruste- ja osaamisvaatimuksiin. – Nähtäväksi jää, mutta odottaisin, että turvallisuuskulttuuri pidettäisiin korkealla ja noudatettaisiin myös sitä. Aika näyttää myös sen, mitkä ovat vaikutukset esimerkiksi taksivenetoimintaan ja muihin henkilökuljetuksiin, Welander pohtii. Viranomaisen toivomuksena ja tavoitteena on, ettei turvallisuudesta tingitä ja säädöksistä pidetään kiinni. Welander muistuttaa, että matkustajarajana on edelleen 12 henkilöä. Yksi sisävesi- ja rannikkoliikenteessä yleistynyt kulkuneuvolaji on saunalautta, joissa kantavuus ja merikelpoisuusominaisuudet voivat olla varsin kirjavia. Mikäli henkilömäärä vuokrauksessa ylittyy ja otetaan vielä maksukin, astuvat voimaan kireämmät velvoitteet. Taksiliikenneuudistuksen yhtenä opetuksena voisi olla, että kuluttajan pitää myös terhentyä vesiliikenteen palvelujen laadun ja turvallisuuden valvonnassa. Jan-Christian Welander kertoo, että palautetta tulee viranomaisille ja yleisöpalautteen perusteella suunnataan myös viranomaisvalvontaa. – Sosiaalinen valvonta toimii kyllä. Kansalaisilta tulee palautetta Ruotsin linjojen isoilta laivoilta pikkuvesibusseihin ja venetakseihin ja sen on hyvä. – Valvontaresurssit ovat tosin rajalliset. Teemme sitä yhteistyössä poliisin, merivartioston ja tullin kanssa. Valvontaa kohdistetaan todennäköisiin riskikohteisiin, Welander lisää. Eduskunta hyväksynyt, tulee voimaa 1. kesäkuuta 2020 Vuokraveneitä ei uuden vesiliikennelain myötä tarvitse enää katsastaa. Veneen tulee kuitenkin täyttää vesiliikennelain turvallisuusvaatimukset, ja veneen turvallisuudesta vastaavat osaltaan sekä vuokranantaja että veneen käyttäjä eli päällikkö. Veneen päällikön vastuuta selkeytetään. Veneen päällikön tulee ohjeistaa veneessä olevia henkilöitä turvallisesta toimimisesta veneessä. Siihen kuuluu muun muassa oikeanlaisten kelluntapukineiden käyttö olosuhteiden niin edellyttäessä. Moottoriveneessä ja yli 5 metrin pituisessa purjeveneessä tulee olla oikean kokoinen pelastusliivi tai kelluntapukine jokaiselle veneessä olijalle. Miehitetyssä vuokraveneessä vaaditaan edelleen kuljettajalta pätevyyskirja. Lähde: Liikenne- ja viestintävirasto www.traficom.fi