Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Lensin Porista Helsinkiin ja takaisin ainoana matkustajana – Porin tyhjät reittilennot eivät lämmitä muita kuin maapalloa ja veronmaksajan hermoja

Porin lentokenttä tiistaina aamulla. Etupihalla ei ihmisiä, ei autoja, ei liikettä. Sisällä vastaanottovirkailija kysyy nimeä. Hän ojentaa kankaisen maskin ja ohjaa turvatarkastukseen, jossa kaksi ihmistä on tullut töihin vain yhden matkustajan tähden. Deodorantti sujahtaa minigrip-pussiin. Se on aamulla unohtunut irralleen. Kaikki sujuu muutenkin jouhevasti. Kaksi lentokenttätyöntekijää hyörii Helsinkiin lähdössä olevan koneen ympärillä. Koneessa saan valita vapaasti istumapaikan. Lentoemo aloittaa kuulutuksen. Dear passenger . Paluulento päivää myöhemmin Helsingistä. Hallit kumisevat tyhjyyttään. Turvatarkistuksessa on töissä toistakymmentä ammattilaista. Ei jonoa. Matkustajamäärät ovat tippuneet yli 90 prosenttia. Alalla on ennennäkemätön yt-aalto. Asemalla on käynnissä historian suurin rakennusprojekti, miljardihanke. Helsinki-Vantaan kapasiteettia nostetaan palvelemaan 30 miljoonaa matkustajaa vuodessa eli kahdeksaa miljoonaa enemmän kuin ennen koronaa. Asemaa brändätään Euroopan nopeimmaksi reitiksi Aasiaan. Porin lento lähtee legendaarisen anniskeluliike Oak Barrelin viereiseltä portilta. Tavallisesti kuppilassa istuu lomalaisia juomassa pöyristyttävän ylihintaista olutta. Nyt ovet ovat kiinni, kuten lähes kaikissa muissakin liikkeissä. Portilla on vastassa vastaanottovirkailija ja henkilö, jonka tehtävä on jakaa lappuja, joihin on painettu THL:n koronaohjeita. Linja-auto tulee noutamaan kyytiläisen. Pelkästään turvatarkistuksen jälkeen tarvitaan kolmen ihmisen työpanos, jotta yksi pääsee koneeseen. Sisällä lentoemo kysyy, voisiko hän antaa turvaohjeet pelastusliiveistä ja hätäuloskäynneistä tällä kertaa kasvotusten. Se on kohtuullinen pyyntö molempien kannalta. Missään nimessä ei pitäisi valittaa järjestelystä. Matka kotipihasta kentälle kestää polkupyörällä noin kymmenen minuuttia. Lennolla on henkilökohtainen tarjoilija ja mukavasti jalkatilaa. Edustamani pörssiyhtiö maksaa lipusta hyvin maltillisen korvauksen. Turvavälit matkustaessa ovat taatusti kunnossa. Matkustusaika verrattuna junaan tippuu kolmesta ja puolesta tunnista reiluun tuntiin, kun siirtymä kotoa lasketaan mukaan. Veronmaksajien kannalta tilanne on kestämätön. On täysin järjetöntä, että tyhjät koneet lentävät edestakaisin ja Porin kaupunki maksaa siitä 3,5 miljoonaa euroa vuodessa. Jonkun pitäisi kertoa päättäjille, että keisarilla ei ole vaatteita. Ennen koronaa oli perusteltua ajatella, että lentoliikennettä tarvitaan. Junayhteys on hidas ja kakkostiellä nelikaistaisuus loppuu jo Ulvilassa. Porin sopimus konkurssiin ajautuneen Nextjetin kanssa oli todella hyvä. Kaupunki ei suostunut neuvottelemaan konkurssipesän kanssa jatkosta, vaan reittilennoille haettiin julkinen palveluvelvoite, jotta lennot ihan varmasti nousisivat joka tilanteessa. Järjestelyn hinta oli kallis. Ennen koronaa oli silti perusteltua käydä poliittista keskustelua siitä, pitääkö veronmaksajien tukea lentämistä. Prosessi meni pieleen siltä osin, että päätös tehtiin salassa. Lennot kuitenkin vetivät ihan hyvin. Elinkeinoelämä ja maakunnan kansanedustajat saivat kaipaamansa yhteyden. Kaksi viikkoa sitten kaupunginhallitus käsitteli ehdotusta, jonka mukaan Pori olisi aloittanut neuvottelut sopimuksen purkamiseksi. Ehdotus kaatui äänin 8-3. On mahdotonta arvioida, ovatko päättäjät laittaneet nimensä sellaiseen paperiin, josta ei pääse eroon edes tällaisessa tilanteessa. Porin kaupunki on kieltäytynyt luovuttamasta ostopalvelusopimusta medialle ja asiasta on valitettu hallinto-oikeuteen. Englannissa on termi cut the losses . Se tarkoittaa suomeksi jotakuinkin sitä, että lopetetaan jonkin asian tekeminen, jotta huono tilanne ei muutu huonommaksi. Tyhjä lentokone ei lämmitä mitään muuta kuin maapalloa. Päivitetty 11.9. kello 8.56: Lisätty lauseeseen ”Helsinki-Vantaan kapasiteettia nostetaan palvelemaan 30 miljoonaa matkustajaa vuodessa eli kahdeksaa miljoonaa enemmän kuin ennen koronaa.” puuttunut sana ennen.