Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Pori Sinfoniettan avauskonsertti näytti orkesterista uusia puolia

Musiikki Yökonsertti Luonnonvoimat. Pori Sinfoniettan syyskauden avauskonsertti 3.9. Promenadisalissa. Kapellimestari ja sellosolisti Tibor Bogányi. Jukka-Pekka Lehdon Mundus sonialis neljälle sellolle ja orkesterille kantaesityksen kvartetti: Tibor Bogányi, Béla Bánfalfi, Saija Jakovaara ja Magdalena Büchert. Vivaldin Syksy-konserton viulusolisti ja orkesterin johto Ion Buinovschi. Pori Sinfoniettan syyskauden avauskonsertti osoitti, että orkesterissa ei olla jämähdetty paikoilleen, vaikka korona-pandemian vuoksi yhdessä työskentely on tapahtunut ainoastaan netin välityksellä, poikkeuksena orkesterin kuuden konsertin Kesäkamarikonserttisarja kesäkuussa. Pori Sinfoniettan pitkäaikaisen huilun äänenjohtajan (siirtynyt varaäänenjohtajaksi) Jukka-Pekka Lehdon teos Mundus sonalis neljälle sellolle ja orkesterille oli saanut sytykkeensä säveltäjän pohdiskelusta maailman ja maapallon tilasta. Kuinka nykyhetkeen päädyttiin ja mikä on edessä? Huolenaiheita riittää: Ilmastonmuutos, saasteet, liikakansoitus ja näiden lisäksi tautinen koronakevät. Teoksen Unen maa alku, Raamatun sanoin ”ja maa oli autio ja tyhjä” noudatti elokuvien kuvausta maapallon lopullisesta tuhosta tai avaruuden autiota äärettömyyttä. Lehto käytti jousten ja puhaltimien hegemoniaa taitavasti vuorotellen ja äänimaisema orkesterina kaikui eloisana tukien hienotunteisesti huomioiden sellojen solistista kvartettia ( Tibor Bogányi, Béla Bánfalfi , Saija Jakovaara ja Magdalena Büchert ). Kvartetti soi komean täyteläisesti niin laulavissa kuoroissa kuin rytmikkäissä jaksoissa. Jälkimmäisiin Jussi Markkasen lyömäsoitinkioski antoi uusia ”soitinefektejä”, esimerkkinä kuparinen ja muovinen ämpäri löylykauhoineen. Ämpärien reunoista valutettu vesi toi kuuluville luonnon aidon solinan. Mozartin Sinfonia nro 35 D-duuri toi Sinfoniettasta esiin uusia puolia. Muusikoilla oli turvavälien vuoksi omat nuottitelineet ja kapellimestarin sanoin orkesteri soi muhkeammin. Vasemman puoleinen pultissa yleensä kääntää sivun. Sivunkäännöt eivät häirinneet esitystä. Bogányi muotoili Haffner -sinfoniasta elegantin kokonaisuuden määrätietoisin piirroin, minkä orkesteri toteutti wieniläisklassisen arvokkaasti. Kolmannen osan aivan alku etsi häviävän hetken otetta. Finaalin virtuoosisuus häikäisi. Ylimääräinen jysähtely kerran Lehdon teoksessa ja sinfoniassa vaikutti ensin talon elokuvasalien yhä voimakkaammilta tehosteilta. Olivatko asialla luonnonvoimat, ukkonen, joka tunkeutui äänentoistolaitteisiin ja aiheutti pamahduksia? Pori Sinfoniettan Vivaldin Vuodenaika- tulkinnat jatkavat jalostumistaan. Wau-soinnista nautittiin jo sinfoniassa. Ion Buinovschi loihti saliin syksyn tuoreuden. Anna-Mari Yrjänän cembalo hitaassa osassa kimmelsi ja continuo-ryhmä laittoi parastaan. Buinovschin johdolla finaalissa jouset päästivät virtuositeetin valloilleen. Ennio Morriconen Gabriel´s Oboessa Tibor Bogányi hehkutti sellollaan ja Saara Kemppi oboellaan yhden säveltäjän ”elämää suuremman” melodian koskettavasti hyräiltäväksi kotimatkalle.