Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Urheilu Näköislehti Lukemisto Kulttuuri Porilaine

Jos asfaltointityömaa pysäyttää, kannattaa olla iloinen

Kuinka monta minuuttia olet tänä kesänä istunut asfalttityömaan jonoissa? Luultavasti vähemmän kuin vuosiin, sillä uutta mustaa pintaa vedetään maamme teille nyt vähemmän kuin kertaakaan 2010-luvulla. Jos vertailukohdaksi otetaan kymmenen viime kesää, päällystysmäärä on miltei puolet pienempi kuin keskimäärin. Asfalttipäällysteen pääraaka-aineen eli bitumin hinta ei riitä selittämään sitä, että teitä päällystetään tänä vuonna 1500 kilometriä eli peräti 40 prosenttia vähemmän kuin viime vuonna. Kauppalehden (KL 7.6.) mukaan teihin kohdistuva korjausvelka on 1,3 miljardia euroa. Korjausvelalla tarkoitetaan rahamäärää, joka tarvitaan, jotta väylät saadaan kunnostettua nykytarpeita vastaavaan kuntoon. Pääministeri Antti Rinteen (sd.) hallitusohjelmaan on kirjattu 300 miljoonan euron tasokorotus perusväylänpitoon. Toivoa sopii, että lisämiljoonista mahdollisimman moni kohdistuu teihin. Keskustelu ilmastonmuutoksen hillitsemisestä tuntuu tehneen tienkäyttäjistä toisen luokan kansalaisia. On paitsi ympäristöystävällisempää, myös trendikkäämpää suosia raideliikennettä kuin tuprutella luonnonkauniin Suomen kesäilmaan pakokaasupäästöjä. Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n mukaan päällystystöiden määrä on viimeksi ollut näin alhaisella tasolla 1950-luvulla. Mustavalkoelokuvien aikakaudella myös liikennemäärät olivat murto-osa nykyiseen verrattuna. Tiemäärärahoista ja liikennemuodoista on turha tehdä joka käänteessä mustavalkoista joko-tai-kysymystä. Isossa osassa Suomea yksityisauton käyttö ei ole valintakysymys, vaan pakon sanelema ratkaisu. Olisi suotavaa, että uusi hallitus pitäisi sen mielessään myös haittaveroja kohdentaessaan. Suomi on – kaikesta pääkaupunkikeskeisyydestä ja joukkoliikennemyönteisyydestä huolimatta – harvaan asuttu maa. Suomen henkilöliikenteestä tieliikenteen osuus on edelleen yli 90 prosenttia ja tavaraliikenteen tonnikilometreistäkin kaksi kolmasosaa kulkee kumipyörillä. Teistä huolehtiminen on mitä suurimmassa määrin verorahojen viisasta käyttöä. Typerintä olisi päästää tieverkko rapautumaan vielä nykyistäkin huonompaan kuntoon. Kelvottoman korjaaminen on aina kalliimpaa kuin ajoissa tehty tieremontti. Tietyömaalle pysähtyminen on ehdottomasti parempi syy matkan viivästymiseen kuin alle nopeusrajoitusten körötteleminen päällystevaurioisella tiellä. Kesälomallakin voi asennoitua niin, keltaliivin kädessään pitämä pysähtymismerkki on positiivinen signaali ja tänä kesänä myös aikamoinen harvinaisuus.