Ladataan
Pääaiheet Verokone 100 tuoreinta Tähtijutut Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Porilaine Kulttuuri

Ikäihmiselle myydyn kanavapaketin irtisanominen osoittautui hankalaksi: ”Takanamme ollut vanhempi rouva sanoi meille, että heikompi olisi jo tyytynyt tilanteeseensa”

Ilman ärheäksi tunnustautuvaa tytärtä saattaisi kohta 80-vuotiaan hyllyssä edelleen pölyttyä hyödyttömäksi osoittautunut kanavapaketti. – Myyjän mukaan heidän tehtävänsä on osoittaa, mitä asiakas tarvitsee, kertoo Pirjo Puputti kuuluneen vastaus, kun hän oli kysynyt, miksi isälle oli myyty tarpeeton tuote. – Joku etiikka pitäisi olla, kun vanhoille ihmisille myydään palveluja. Hänen isänsä oli alun perin mennyt alan liikkeeseen pyytääkseen apua tablettitietokoneen käytössä. – Hän hankki pari vuotta sitten tabletin, ja hoitaa sillä Facebookin, pankkiasiat, WhatsAppin ja muut. Kun sitten Youtube ei auennut, hän hätääntyi ja lähti selvittämään asiaa liikkeeseen. Myöhemmin hän näytti minulle avaamatonta kanavapakettia ja sanoi, ettei tee sillä mitään. Tuotteen palauttaminen osoittautui vaivalloiseksi, ja sitä edelsi Puputin mukaan "tunteikas puolituntinen". Myyjän mielestä palautus ei onnistunut, mutta hän lupasi auttaa paketin käytössä. – Isällä on huono muisti, eikä hän ymmärtänyt, miksi hänellä oli paketti. Hän ei halunnut, eikä osannut käyttää sitä. Lopulta myyjä sanoi, että jos paketin muuttaa eri muotoon, on se mahdollista irtisanoa. Takanamme ollut vanhempi rouva sanoi meille, että heikompi olisi jo tyytynyt tilanteeseensa. Ongelma voi jäädä viranomaiselta piiloon Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) kuluttajaneuvonnan johtavan asiantuntijan Raija Marttalan mukaan ongelma on tuttu. Kuluttajaneuvontaan yhteydenottoja tulee kuitenkin vähän. – Ei voida sanoa, että niitä tulisi yksittäiselle neuvojalle päivittäin tai viikoittain, mutta tiedämme, että ongelma on olemassa. Lukumääräisesti yhteydenottoja ei ole paljon. Marttalan mukaan yksi syy vähäisiin yhteydenottoihin saattaa olla se, etteivät ikäihmiset ole asiakasryhmä, joka ensimmäisenä ottaisi kuluttajaneuvontaan yhteyttä. Tai vastaavasti asiakkaalla ei ole lähipiiriä, joka tekisi sen hänen puolestaan. – Ongelma voi olla siis myös piiloon jäävä, eli viranomainen ei välttämättä edes tiedä siitä, hän kertoo. – Jos ajatellaan, että asiakas menee liikkeeseen tietyn asian takia, ja hänelle aletaan myydä muuta, on se yllättävä tilanne, johon asiakas ei ole varautunut. Sellainen saattaa olla suoraan kuluttajansuojalain toisen luvun markkinointisäännösten vastaista. Markkinoinnin sopimattomuudesta ja harhaanjohtavuudesta säädetään kuluttajansuojalaissa, mutta Marttalan mukaan markkinointia säätelevistä pykälistä ei suoraan seuraa kaupan purkuperustetta. – Kun verrataan tilanteeseen, jossa asiakkaalle on myyty väärä tuote, kauppa on purettava, jos oikeaa tuotetta ei ole saatavissa. Sen sijaan esimerkin kaltaisia tilanteita arvioidaan tapauskohtaisesti. Jos voidaan todeta, että asiakasta on johdettu harhaan, voi purkuperuste olla. Ikä yksinomaan ei ole purkuperusta Kaikkien kuluttajien – niin ikäihmisten kuin muidenkin – on hyvä tiedostaa, että ensimmäiseksi kannattaa ottaa yhteys sopimuskumppaniin, Raija Marttala opastaa. Jollei asiaa saa selvitettyä itse, on kuluttajaneuvonta seuraava osoite. Se arvioi, ja mahdollisesti yrittää sovitella asiaa, jos perusteet sovittelulle ovat olemassa. – Vaikka esimerkiksi liittymästä olisi tehnyt määräaikaisen sopimuksen, voimme olla yhteydessä myyjään, Marttala kertoo. – Määräaikaisuudessa on lähtökohtana se, että sopimus on voimassa sovitun ajan. Jos kuluttaja haluaa keskeyttää sopimuksen ennen määräajan päättymistä, voi asiakas olla korvausvelvollinen. Esimerkiksi liittymän perusmaksut voivat juosta määräajan loppuun asti. Marttala painottaa, ettei asiakkaan ikä yksinomaan ole sopimuksen purkuperuste. – Jos esimerkiksi vertaa 60- ja 80-vuotiaita, voi nuoremmalla olla huonompi mahdollisuus hahmottaa sopimusta taustoistaan riippuen. Esimerkiksi sairaus voi vaikuttaa siihen. Marttalan mukaan asiaa selvitettäessä kuullaan paitsi asiakasta, myös vastapuolta. – Juridiikka ei välttämättä ole kuluttajan puolella. Jos tällaiset asiat ratkeavat kuluttajaneuvonnassa, usein lopputulos perustuu siihen, että operaattorikin lopulta haluaa sopia asian. Sen sijaan kuluttajariitalautakunta ratkaisee asiat juridisin perustein. Silloin pitää olla riittävästi näyttöä esimerkiksi siitä, että asiakasta on harhautettu tai hänelle on annettu virheellistä tietoa.