Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Ajanviete Tähtijutut Näköislehti Kulttuuri Porilaine Urheilu Live

Porissa saa kantaesityksensä Ralf Gothónin sävellys, harvinainen nelikätisesti soitettava konsertto – Esitys vaatii soittajilta akrobatiaa

Pianisti-kapellimestari Ralf Gothónin pianokonsertto saa kantaesityksensä Palmgren-festivaalilla Pori Sinfoniettan konsertissa torstaina. Pianokonsertto poikkeaa tavanomaisesta, sillä se on sävelletty nelikätisesti pianolla esitettäväksi. Pianoduo ConFuego eli Maria Männikkö ja Pauli Kari tilasivat teoksen säveltäjältä. Männikkö kuvaa konserton esittämisen olevan pianisteille todellista akrobatiaa. Nelikätisesti soittaessa pianistien pitää ratkaista, kumpi hoitaa ylemmät, kumpi alemmat koskettimet sekä milloin ja miten soittajien kädet menevät ristiin. – Meidän pitää jakaa pianisteina piano ja koskettimet sekä miettiä, kuka käyttää milloinkin pedaalia. Pitää hyväksyä se, että minä yksin en hallitse tätä soitinta, ja täytyy miettiä ja testata yhdessä, miten kaikki toimii, Männikkö toteaa. Pianoduo on esittänyt enimmäkseen musiikkia kahdella pianolla. Nelikätisesti soitettava konsertto on heille uutta. Pianokonsertto Views of Life of H.H. pohjautuu kirjailija Hermann Hessen elämään sekä hänen kirjaansa Arosusi . Teoksen nimi viittaa myös tämän romaanin päähenkilöön nimeltä Harry Haller. – Arosusi on hyvin ristiriitainen teos. Siinä on kysymys henkilöstä, joka on yksinäinen, depressiivinen, synkkyyteen vetäytyvä ja ristiriitainen. Hänessä on myös se piirre, että hän haluaa ihmisten pariin ja kaipaa rakkautta ja hellyyttä, Ralf Gothóni sanoo. Hermann Hesse oli hyvin kiinnostunut orientaalisesta mytologiasta, ja tämä kuuluu myös sävellyksessä. Teoksen ensimmäinen osa kuvaa Arosuden päähenkilön ristiriitaisuutta. Toinen osa on meditaatio, jonka tunnelma tulee Hessen sadusta Piktorin muodonmuutokset . – Kolmas osa on pähkähullu. Se on leikki ja vitsi. Se alkaa helmikuun 30. päivänä, jota ei ole olemassa. Syy on se, että musiikki muistuttaa Schubertia. Nykyään ei voi kirjoittaa sellaista musiikkia. Se on mahdottomuus, koska elämme täysin toisenlaisena aikana, Gothóni toteaa. Hänen mukaansa konserton kolmannessa osassa leikitään ajalla kuin Paluu tulevaisuuteen -elokuvassa. Musiikki muuttuu teoksen aikana Schubertin tunnelmista atonaalisuuteen, tarkoituksellisen järjettömältä kuulostavaan kaaokseen. Esittäjissäkin saattaa näkyä yllättävä muutos, ennen kuin teoksessa palataan Schubertin maailmaan. Vaikka nelikätisesti soitettava konsertto on harvinaisuus, paljonkin musiikkia on sävelletty nelikätisesti soitettavaksi. 1800-luvulla myös sovitettiin paljon musiikkia nelikätisesti soitettavaksi, koska sellaiset teokset sopivat hyvin kotioloihin kahdelle pianistille. Pori Sinfoniettan Palmgren-festivaalin konsertit ovat mukana musiikin tutkimuksessa. Pianoduo ConFuego on kehittänyt ja patentoinut 360-nauhoitukset, joiden avulla konsertteja voidaan lähettää suorana tai tallentaa VR-laseilla koettaviksi elämyksiksi. Tällä tavalla konsertit viedään koettaviksi Turun yliopiston keskussairaalan potilaille. Samalla Turun yliopisto tutkii musiikin kuuntelun vaikutuksia neurologisten potilaiden kuntoutumisessa ja virtuaalikonsertteja kuntoutumisen välineenä. Pori Sinfonietta Views of Life 13.2. klo 19 Promenadisalissa