Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Urheilu Näköislehti Lukemisto Kulttuuri Porilaine Pori Jazz

Puhumme kieli keskellä suuta, ettemme loukkaisi muualta muuttaneiden tapoja, mutta saamelaisista sanotaan mitä sylki suuhun tuo

Koululaiset Suomessa saavat enemmän tieto aboriginaaleista kuin saamelaisista. Tähän tulokseen tuli Seura-lehti (6.6.), kun toimitus kävi läpi Editan , Otavan ja Sanoma Pron historian oppikirjoja. Kyse oli yläasteelle ja lukioon tarkoitettujen kirjojen uusimmista painoksista. Seura-lehden etusivun vinkki kutsuu kirjojen antia noloksi kömmähdykseksi. Sitä se onkin. Oman historian unohtaminen kertoo myös jotain oleellista nyky-Suomesta. Me puhumme ja kirjoitamme kieli keskellä suuta, ettemme loukkaisi Suomeen muualta muuttaneiden tapoja. Mutta omasta alkuperäiskansastamme, saamelaisista, saa sanoa mitä sylky suuhun tuo. Meillä on hauskaa, kun naima-aslakki hyppelee viihdeohjelmassa nokka noessa. Ihmettelemme, mihin saamelaisilta katosi huumoritaju, kun he eivät jaksa nauraa nunnuka-vitseille. Paheksumme, kun saamelaiset muistuttavat kansallispukunsa oikeanlaisesta käyttämisestä. Ketä se nyt haittaa, jos joku missi pyörähtää lavalla peskissä ja verkkosukissa? Johtuuko saamelaisten sivuuttaminen siitä, ettemme halua muistaa lähimenneisyyttä? Muisto on ruma, mutta ei se puhumattomuudesta kaunistu. Saksalaiset joutuvat koko ajan kohtaamaan natsimenneisyyden. Sitä esitellään museoissa ja muistellaan mielenosoituksissa. Kaiken tämän viesti on selvä: Ei koskaan enää! Me sen sijaan unohdamme aktiivisesti, miten suomalaiset kävivät mittaamassa saamelaisten päitä. Emme myöskään halua muistella sitä, miten lapsia kiellettiin koulussa puhumasta saamea. Sekään ei oikein hetkauta, että pienet lapset pantiin sisäoppilaitoksiin, josta kotiin päästiin vain lomilla. Kuka käski mennä nuuskakairaan asumaan? Nyky -Suomessa alkuperäiskansoista toiset ovat trendikkäämpiä kuin toiset. Mutta on hyvä, muistaa, etteivät meitäkään kaikki ole muotovalioina pitäneet. Vuonna 1943 kuollut Ruotsin rotubiologisen instituutin johtaja Herman Lundborg oli sitä mieltä, että puhdasrotuisten ruotsalaisten avioliitot vähempiarvoisten rotujen kanssa pitäisi kieltää. Vähempiarvoisiin rotuihin kuuluivat saamelaisten lisäksi suomalaiset.