Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Katujen kuopat umpeen ja järkeä asfaltointiin

Lähes viisikymmentä vuotta sitten Porin kaupungissa perustettiin lähinnä allekirjoittaneen ehdotuksesta SURAKO eli suunnittelun ja rakentamisen koordinointiryhmä. Siinä olivat edustettuina silloiset kaupungin laitokset, kuten puhelin-, sähkö- ja vesilaitos sekä rakennusviraston katuosasto, joka myös vastasi viemäröinnistä. SURAKO vastasi osaltaan siitä, että Karin piirros Hesarissa ei toteutunut. Eli katu asfaltoidaan, tulee vesilaitos ja asfaltti rikotaan, katu asfaltoidaan, tulee sähkölaitos ja asfaltti rikotaan ja taas asfaltoidaan, tulee puhelinlaitos ja lopulta, kun katu on valmis, niin sen päähän laitetaan betoniporsas, missä lukee kadun käyttö yleiseen liikenteeseen on kielletty. Joku lukija muistaa varmaan juttuun liittyvän piirroksen. SURAKO kokoontui kerran kuussa ja paikalla olivat eri laitosten suunnittelijat, laitoksen johtaja ja allekirjoittanut sekä sihteerinä järjestelyteknikko. Kokouspaikka vaihtui kuukausittain ja hoiti tarpeelliset yhteydet eri yksiköihin ja niiden rakentajiin. Kaavoituksen mukaan rakennettavien uusien asuntoalueiden kunnallistekniikan rakentaminen aloitettiin ”pohjalta” eli viemäreistä ja siirryttiin vähitellen pintaan eli sähkö- ja puhelinjohtoihin. Pannessaan johtonsa samaan kaivantoon, puhelinlaitoksen laskelmien mukaan puhelin- ja sähkölaitos säästivät pelkissä kaivuukustannuksissa kymmenessä vuodessa kolme miljoonaa markkaa. Tiettyjä toimintoja on nyt yksityistetty ja parhaillaan keskustellaan Porin Veden myynnistä yksityiselle ”osaajalle”. Jos menee paljon kustannuksia pois kaupungin budjetista, niin menee myös tuloja, riippuen tietysti sopimuksen muodosta. Vastuu jää kuitenkin paljolti kaupungille. Tuon asian esille lähinnä siksi, että olen seurannut esimerkiksi talojohtojen uusimisprosessia. Kun on kysymys alueesta, missä vesijohdot kulkevat ajoradan puolella, niin johtojen uusiminen merkitsee silloin katuasfaltin rikkomista ja uusimista. Kaivamisen aiheuttama reikä asfaltissa paikataan ensin öljysoralla, autoilijoitten rauhoittamiseksi ja lopulta asfaltoidaan. Katu jää ensin kuoppaiseksi öljysoran jälkeen ja on sitä edelleen asfaltoinninkin jälkeen. Silloin kun kaupunki teki itse nämä hommat, niin vastuulliset tekijät oppivat vähitellen tekemään nämä hommat kunnolla ja jälki oli sen mukaista. Nyt vaikuttaa joskus siltä, että vastuu työn tuloksesta ei ole kokonaisuudessaan siirtynyt nykyisen työn tekijälle. Aikoja sitten rakennusviraston yksi teknikko kierteli työkseen kaupungin katuja aina silloin tällöin ja kertoi kulloisenkin kadun kunnon tekijöille. Nyt sitä myös kaivattaisiin. Kun pääliikennetiellä on keskellä tietä tai ajoradan kriittisessä kohdassa teräväreunainen reikä tai kolo, koettavat autoilijat sitä väistää ja ohjautuvat ehkä yllättäen vastaan tulevan kaistalle ja kolarin vaara on ilmeinen. Eli kuopat umpeen ainakin pääväylillä, missä nopeudet rajoituksista huolimatta ovat usein kovia. Raimo Soukki Pori