Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tähtijutut Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Porilaine Kulttuuri

Avointa keskustelua Porin päätöksistä etukäteen, eikä jälkikäteen

Kansalaisten mahdollisuudet vaikuttaa heitä koskeviin päätöksiin, ovat nykyisen järjestelmän puitteissa rajalliset. Neljän vuoden aikana saat tyytyä lukemaan lehdestä, mitä valtuusto on päättänyt ja kuinka lujaa kotipaikkakunnallasi menee. Näin myös Porissa. Elämme avoimessa kansalaisyhteiskunnassa, jossa useimmat valtuustojen ja eduskunnan päätökset koskevat jollakin tavoin meitä jokaista. Neljän vuoden aikana ehtii tapahtua paljon sellaista, josta kuntalaisten on hyvä saada tietoa nykyistä enemmän. Tämä koskee niin virkamiesten valmistelemia asioita kuin kaupunginvaltuuston päätettäväksi tulevia asioita. Edustuksellinen demokratia ei tarkoita sitä, että oikeutesi rajoittuvat pelkkään äänestämiseen. Sinulla on jo veronmaksajana oikeus ja velvollisuus valvoa kuinka antamaasi mandaattia käytetään. Sen tarve vain kasvaa kaupungin talouden tulevaisuutta pohdittaessa. Tämä ei tarkoita, että olisimme vaivaksi asti hääräämässä kaupungintalon käytävillä tai muutoin sotkeutumassa valmistelijoiden useinkin kiireisiin arkirutiineihin. Odotamme, että kaupunki järjestää tilaisuuksia, joissa erityisesti tärkeistä kunnan kehittämiseen liittyvistä asioista keskustellaan avoimesti, ei jälkikäteen lehtien palstoilla. Siinä yhteydessä myös kaupungin edustajilla on mainio tilaisuus perustella omat näkemyksensä. Edellisen kaupunginjohtajan aikana järjestettiin alueittaisia kansalaistilaisuuksia hyvällä menestyksellä. Kaupungin tiedottamista tulee hoitaa nykyistä linjakkaammin ja näkyvällä tavalla. Kaupunginjohtajan ulostuloilla ja näkymisellä on suuri merkitys ihmisten mielialaan, sanoisinko sielunhoitoon. Kaupungin tiedottamista tulee hoitaa nykyistä linjakkaammin ja näkyvällä tavalla. Kaupunginjohtajan ulostuloilla ja näkymisellä on suuri merkitys ihmisten mielialaan, sanoisinko sielunhoitoon. Hänen statuksensa kautta viestitään samalla, että hommat ovat hoidossa. Myös toimialajohtajien vastuulla on useinkin suuria kokonaisuuksia. Voisiko yhteinen hengen nostatus sopivassa muodossa avata heille uusia polkuja ja virittää myönteistä ilmapiiriä odotettavissa oleville päätöksille. Poliitikkoja koskevat aivan samat säännöt. Aivan liian usein saadaan lukea, että asioita käsitellään suljettujen ovien takana. Se ei kuulu demokratiaan, ellei ole kysymyksessä erityisen vakavat asiat. Ruoveden kunta on malliesimerkki siitä kuinka avoimin kortein kunta toimi. Kunnan muutosjohtajan sanoin: ”Hidas, byrokraattinen ja piilossa tehtävä päätöksenteko toimii ainoastaan kasvun jarruna. Tämän päivän kuntatoiminta rakentuu nopean, positiivisen ja ratkaisukeskeisen toiminnan ympärille. Tässä ovat avainasemassa kaikki kunnassa työskentelevät ja myös luottamushenkilöt.” Porilaisilla pitäisi olla kaikki edellytykset nousta eturivin tiennäyttäjäksi avoimena ja kansalaiskeskeisenä kaupunkina. Onhan meillä vuosien kokemus Suomi-Areenan järjestelyistä. Niillä opeilla sen luulisi olevan lasten leikkiä. Siitä vain yhdessä ideoimaan. Paavo Kajander Metsänhoitaja, Pori