Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Tähtijutut Ajanviete Näköislehti Satakunta Urheilu Porilaine Kulttuuri

Menitkö lankaan? Kiinalaisyhtiön jätti-investointi Porin lentokenttään ja kaupunkiin superjumbolla lennätettävät opiskelijat olivat aprillipilaa

Porin lentokenttä ei ole oikeasti saamassa 40 miljoonan euron investointia, eikä metroyhteyttä Matkakeskukseen tai Yyteriin. Satakunnan Kansan verkossa ja printtilehdessä 1. huhtikuuta julkaistu juttu oli nimittäin aprillipilaa. Näin ollen Porin ja kolmen kiinalaiskaupungin välinen, superjumbolla liikennöitävä lentoyhteyskin jää mitä todennäköisimmin toteutumatta. Lue Satakunnan Kansan aprillituttu alta: Kiinalaisyhtiöltä jätti-investointi Porin lentokenttään – kaupunkiin aletaan lennättää opiskelijoita superjumbolla Kiinalainen monialayhtiö Conglomerate Ltd sijoittaa 40 miljoonaa euroa Porin lentokentän kehittämiseen. Samalla yhtiöstä tulee lentokentän ylläpitäjä, ja sen tytäryhtiö China Wings alkaa liikennöidä Porista Pekingiin, Shanghaihin ja Hangzhouhun. Porin kaupunki ja kiinalaisyhtiö pääsivät asiasta yhteisymmärrykseen perjantaina, ja virallinen sopimus allekirjoitetaan Raatihuoneella maanantaina 1. huhtikuuta kello 14. Heti allekirjoituksen jälkeen Raatihuoneenpuistossa jaetaan sata ilmaista lentolippua China Wingsin lennoille. Conglomeraten toimitusjohtaja Sun Shumei kertoo, että lentokentän kiitorataa pidennetään noin 800 metrillä, jotta China Wingsin käyttämät Airbus A380 -koneet, eli niin sanotut superjumbot pystyvät liikennöimään kentältä. Terminaalirakennus laajennetaan nykyisestä noin kahdeksankertaiseksi, jotta siihen saadaan mahdutettua suunnitellut kymmenen lähtöporttia ja nykyaikainen tax free -myymälä. – Porin kenttä sopii erinomaisesti kasvussa olevan Kaukoidän ja Pohjois-Amerikan välisen lentoliikenteen solmukohdaksi, Shumei sanoo. Kentän uudistyöt aloitetaan pikavauhtia, ja ensimmäisten superjumbojen on määrä lähteä Porista kohti Kiinaa tasan vuoden päästä, 1. huhtikuuta 2020. China Wingsin toimitusjohtaja Zhao Wing kertoo luottavansa Porin ja kiinalaiskaupunkien välisten lentoyhteyksien kysyntään. Ainakin alkuvaiheessa se rakentuu Poriin opiskelemaan tulevien kiinalaisnuorten varaan. – Lähdemme siitä, että kiinalaisopiskelijat täyttävät vähintään puolet lentojen kapasiteetista. Hänen mukaansa Porista lennetään alkuvaiheessa päivittäin yksi edestakainen lento kaikkiin kolmeen kiinalaiskaupunkiin. Pohjois-Amerikkaan suuntautuvien lentojen hän odottaa alkavan viimeistään vuonna 2021. Porin lentoliikennetoimialan johtaja Mauri Lento kuvailee sopimusta jättipotiksi niin Porille kuin koko Satakunnallekin. – Lentoliikenne pyörii omillaan, ilman kaupungin tukea. Porin lentokentän jätti-investointi liittyy läheisesti toiseen ajankohtaiseen liikennehankkeeseen, Helsingin ja Tallinnan väliseen rautatietunneliin. Conglomerate hoitaa tunnelin käytännön poraustyöt. Uusimpien tutkimusten mukaan Suomenlahden alla oleva kallioperä on aiemmin arvioitua pehmeämpää, mikä säästää poranteriä noin 40 miljoonan euron edestä. Juuri nämä eurot yhtiö sijoittaa Poriin. – Jos kallioporan teriä jää Tallinna-tunnelista yli, poraamme metrolinjan Porin lentokentältä Matkakeskukseen ja Yyteriin, Shumei kertoo. Porin metron rakennustyöt voisivat alkaa hänen mukaansa alkuvuodesta 2025.