Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Opiskelun laatu ei voi kaatua yksitoikkoisuuteen

Koronatilanteen myötä olemme joutuneet siirtymään etäopetukseen. Suurin osa lukiosta käyttää palautettavia tehtäviä ja videotunteja erilaisilla alustoilla. Etäopetukseen siirtyminen on tuottanut niin opettajille kuin lukiolaisillekin hankaluuksia ja uusi tilanne vaatii jokaiselta totuttelua ja joustavuutta. Etäopetuksen laadun tulee vastata mahdollisimman paljon lähiopetusta. Aineet eivät voi jäädä liian yksitoikkoisiksi, vaan myös sähköisesti tulee turvata opiskelun monipuolisuus. Yksikään aine ei voi perustua pelkästään yhteen opiskelumuotoon, kuten esimerkiksi palautettaviin tehtäviin. Opettajien täytyy etsiä vaihtoehtoisia muotoja normaaleihin opetustyyleihin, joita luokassa käytetään. Opiskelijoita voi osallistaa helposti opiskelun suunnitteluun kyselyiden muodossa tai vaikka kysymällä ryhmänohjauksessa ideoita. Opiskelijoilla on vahva tietämys sähköisistä alustoista ja pääkopat täynnä ideoita ja mielipiteitä. Opiskelijoilla on edelleen oikeus opiskeluhuollon palveluihin. Vaikka lähiopetusta ei toteuteta, on huomioitava, että opiskelijat saavat tarvittavia palveluita siitä huolimatta. Opinto-ohjausta on tarjottava edelleen, koska tilanne voi aiheuttaa monille opiskelijoille suunnitelmien muutoksia. Myöskään opiskelussa tukea tarvitsevat eivät saa jäädä huomiotta. Etäopetuksen aikana opiskelijoille on tiedotettava mahdollisista erityisjärjestelyistä. Opettajat voivat huolehtia siitä, ettei yksikään lukiolainen tipahda kyydistä. Opettajien on varmistettava, että myös hiljaisimmat opiskelijat ovat osa tuntia ja opiskelijoita huomioitaisiin vuorovaikutuksessa mahdollisuuksien mukaan. Matalan kynnyksen tukea pitää olla edelleen tarjolla ja opettaja voi huomioida erilaisten oppijoiden tyylit. Työn määrää ei saa edelleenkään aliarvioida, sillä etätehtävien lisäksi opiskeluun kuuluu usein myös itsenäinen opiskelu. Opiskelun laatu voi joutua vaakalaudalle, jos opiskelun monipuolisuuteen ei puututa, opiskelijoiden hyvinvointia ei seurata tai opiskelijoiden yksilöllisyys jätetään huomioimatta. Tämän vuoksi lukioiden on otettava lukiolaisten mielipiteet huomioon ja niiden on kerättävä tietoa opiskelijoiden kokemuksista. Kevättä on vielä jäljellä ja yhdenkään opiskelijan opiskeluinto ei saa lopahtaa. Kirjoittajat ovat Suomen lukiolaisten liiton Lounais-Suomen piirin edunvalvontavastaavia.