Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Ajanviete Tähtijutut Näköislehti Kulttuuri Porilaine Urheilu Live

Kaupparatsujen käsikirjan halpamaisin keino on synnyttää pelkoa ja se on remonttihuijarin lempikohta – ovelta ovelle -myynnin voisi kieltää lailla

Keski-ikäistyvä omakotitalo houkuttelee kauppamiehiä kuin heinäkuinen hevosenläjä kiiltäväsiipisiä kärpäsiä. Ovellani on tarjottu viime vuosina ainakin lisäeristyksiä, ikkunoita, ovia, tiilikaton maalausta, ilmanvaihtokanavien imurointia, hälytysjärjestelmiä, rännejä, keittiökalusteita, pannulappuja sekä sähköjärjestelmän, salaojien, aluskatteiden ja viemäreiden "ilmaisia" tarkastuksia. Ja tietysti Herätkää -lehteä. Viimeinen oli ainoa oikeasti ilmainen. Minun ja myyjien välinen keskustelu on lyhyt tapahtuma. Kerron, etten koskaan osta mitään, mitä tullaan ovelleni myymään. Maksuttomien tarkastusten tarjoajille kerron tietäväni lopputuloksen, joka on tismalleen samanlainen kuin kysyisi autokauppiaalta, tarvitsenko auton. Sitten valittelen kiireitäni ja osoittelen portin suuntaan. Olen ikävä asiakas. Lapsuudessani kotipihassamme kävi kauppiaita, joiden tarjonta oli helppo hahmottaa. Yhdellä oli kalaa, toisella vaatteita, joskus kävi huonekalukauppias ja silloin tällöin sukkia ja lakanoita kaupitellut seurue. Ostaja tiesi, mitä on tarjolla ja päätöksiä oli helppo tehdä. Nyt ovella on tarjolla vaikeammin hahmotettavia tuotteita ja jopa kymppitonneja maksavia palveluja. Niitä myydään välillä sellaisin keinoin, että asiakas muuttuu uhriksi. Artikkeli jatkuu kuvan alapuolella. Osa myyntimiehistä käyttää "Kaupparatsujen käsikirjan" pimeää lisäosaa, josta löytyy kohta "synnytä pelkoa". Jos et heti osta, niin käy huonosti. Vesi vuotaa rakenteisiin, myrsky vie katon tai oikosulku polttaa kodin. Empivälle kaivetaan esiin "ainutlaatuinen tilaisuus -kortti". Päätös pitää tehdä heti, sillä sattumalta yrityksen remonttimiehillä on juuri nyt vapaata aikaa. Seuraava mahdollisuus on kuukausien päästä ja silloin on jo myöhäistä. Päätöksen vaatiminen heti lienee varmin merkki siitä, että edessä on huijari. Irvokkainta on, että jotkut valitsevat uhrinsa etukäteen. Satakunnan Kansan lukijoille on tuttu tapaus, jossa remonttikauppiaat poimivat asiakkaiksi ikäihmisiä, joille kaupattiin putkiremontteja rajuun ylihintaan. Kauppaa syntyi, koska kohteiksi etsittiin ihmisiä, joilla ei ollut kykyä kilpailuttaa tarjousta tai epäillä myyjän väitettä putkien kunnosta. Aggressiiviseen kotimyyntiin on nykylailla vaikea puuttua. Lakia on siis syytä muuttaa. Kotimyyntiin voitaisiin esimerkiksi liittää vaatimus kaupan vahvistamisesta myöhemmin. Tehokkaampaa olisi kieltää koteihin tunkevat kauppiaat kokonaan. Rehellistä kauppaa tekeviä tämä kiusaa, mutta maailmassa on muitakin markkinointitapoja kuin ihmisten ovikellojen soittelu. Laki voisi koskea saman tien kaikkea ovelta ovelle -myyntiä. Edellisen vastapainoksi voi toki perustaa rekisterin, johon saa ilmoittautua, jos haluaa ottaa vastaan myyjiä. Se olisi lyhyehkö lista, sillä suuri enemmistö ei kaipaa ovelleen sen enempää tuntematonta kieltä puhuvaa patalappukauppiasta kuin kreivin aikaan saapunutta viemärin sukittajaa. Kirjoittaja on uutispäällikkö Maksuttomien tarkastusten tarjoajille kerron tietäväni lopputuloksen, joka on tismalleen samanlainen kuin kysyisi autokauppiaalta, tarvitsenko kalliimman auton.