Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Miksi auton alta kuului klonkotus?

Ensin ääni kuului vaimeasti, kun auton pyöriä käänsi oikealle. Sitten ääni ilmaantui myös kurvatessa vasemmalle. ”Klonk, klonk” kiiri auton alta epämääräisestä suunnasta. Koko ajan ääni voimistui. Avasin konepellin. Kurkistin auton alle. Ei mitään havaintoja vioista tällä kehnolla asiantuntemuksella. Oli siis lähdettävä tutun autonasentajan pakeille. Mieleen hiipi synkkä ajatus. Ovatko nyt käsillä vanhan Yariksen viimeiset hetket? Tonnien remonttia 17 vuotta vanhaan autoon ei kannata tehdä, kun uudet renkaat maksavat melkein enemmän kuin mitä autosta saa vaihdossa uudempaan hyrysysyyn. Korjaamon pihalla ajoimme ympyrää asentaja-Alpon kanssa ensin oikealle ja sitten vasemmalle. Selvisi, etten ollut kuullut omiani. "Klonk, klonk” kiiri myös Alpon korviin. Kurvailuamme seurannut ulkopuolinen mieshenkilö todisti samaa. Koeajon jälkeen Alpo raapi leukaansa ja pähkäili. Sitten yhtäkkiä hänellä välähti. Juoksujalkaa hän kipaisi korjaamon puolelle. Tuomisinaan hänellä oli momenttiavain, jolla hän kiristi jokaisen pyörän mutterit. – Ei kuulu ääniä enää, eikä maksa mitään”, mies ilmoitti itsevarmasti vääntöurakan jälkeen, Löysällä olivat auton pyörien kaikki 16 mutteria. Tilanne oli pahin vasemmassa takapyörässä. Mutterit olivat niin löysällä, että olisivat lentäneet pois jengoiltaan lähiaikoina. Ehkä jo seuraavana päivänä, jolloin edessä oli kyläreissu sadan kilometrin päähän. Entä mikä oli syynä muttereiden höllyyteen? No tietenkin se, että olin unohtanut alumiinivanteiden muttereiden jälkikiristyksen kesärenkaiden vaihdon jälkeen. Korjaamon pihalla hävetti. Alumiinivanteiden jälkikiristys pitää tehdä 100 kilometrin päästä renkaiden vaihdosta. Suurin osa autoilijoista tietää asian, mutta tutkimusten mukaan likikään kaikki eivät muista jälkikiristystä tehdä tai teettää. Googlettamalla löytyy kokemusperäistä tietoa, mitä tapahtuu, kun pyörä irtoaa ajon aikana. Käy huonosti. Semmoistakin on sattunut, että kuski huomaa pyörän irronneen vasta, kun se kierii hurjaa vauhtia oman ajokin ohi. Ilmiön syyt osataan laskelmin todistaa.