Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Urheilu Näköislehti Lukemisto Kulttuuri Porilaine

”Mikään muu ammatti tuskin on joutunut niin kovan julkisen riepottelun kohteeksi kuin opettajan” – hakijamäärät opettajiksi lähes puolittuneet

Opettajankoulutuksen hakijamäärät ovat lähes puolittuneet. Tampereen yliopiston tutkijat kirjoittivat asiasta Helsingin Sanomien mielipidepalstalla. Heidän mukaansa opettajien ammatti on joutunut julkisen riepottelun kohteeksi. ”Mikään muu ammatti tuskin on joutunut niin kovan julkisen riepottelun kohteeksi kuin opettajan työ viime vuosina. Vaikka selvästi suurin osa kouluissa tapahtuvasta päivittäisestä toiminnasta on myönteistä, uutiskynnyksen tahtovat ylittää pääasiassa kouluun liittyvät kielteiset ilmiöt.” Näin kirjoittivat Tampereen yliopiston tutkijat Pekka Räihä ja Ville Mankki Helsingin Sanomien mielipidepalstalla. Räihä on opettajankoulutuksen dosentti kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunnassa. Mankki on saman tiedekunnan opettaja ja väitöskirjatutkija. He kirjoittavat , että hakijoiden määrä on kuitenkin ollut tasaisessa laskussa usean vuoden ajan. Kun esimerkiksi luokanopettajakoulutuksen vajaata 800:aa aloituspaikkaa tavoitteli vuonna 2013 vielä lähes 8 500 halukasta, tänä keväänä hakijoita oli enää 4 700. Kun hakijamäärät ovat muutamassa vuodessa melkein puolittuneet, voidaan jo puhua opettajan ammatin vetovoiman hiipumisesta. Tutkijoiden mukaan katse on käännettävä opettajan työnkuvan houkuttelevuuteen. Tai paremminkin houkuttelemattomuuteen. Räihän ja Mankin mukaan opettajat kokevat työnsä entistä raskaammaksi. Heidän mielestään opettajan ammatin vetovoimaisuuden lisäämiseen ei ole olemassa yksittäistä tehokeinoa, mutta ainakin työehtojen kehittämisellä voitaisiin vakuuttaa ammatinvalintaansa pohtiva nuori opettajan ammatin mielekkyydestä. ”Uudella hallituksella toivottavasti on viisautta panostaa koulutukseen sekä opettajan työn reunaehtojen kehittämiseen. Tällöin voisimme välttää Ruotsin tilanteen, jossa opettajankoulutuksen vähäinen vetovoima on johtanut jopa opettajapulaan.”