Ladataan
Pääaiheet Verokone 100 tuoreinta Tähtijutut Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Porilaine Kulttuuri

Uudet liikuntasuositukset korostavat arjen merkitystä - pienilläkin teoilla voi parantaa omaa hyvinvointiaan

Vuosien saatossa suomalaisten ajatuksiin on iskostunut ajatus siitä, että liikunta on muusta arjesta irrallinen suoritus, joka vaatii erillisen aikansa, omat suorituspaikkansa ja varusteensa ja josta pitää monesti myös maksaa erikseen. Markkinamiesten puheissa joka harrasteelle on omat treenitilansa ja -varusteensa. Niin ei välttämättä tarvitse olla. Suomalaisten uudet liikuntasuositukset eivät pikavilkaisulla ole mieluisia urheiluvälineitä tai -vaatteita myyville kaupoille tai pitkäaikaisia jäsenyyksiä markkinoiville kuntokeskuksille. Se on kuitenkin vain ensivaikutelma. Tuoreet suositukset on suunniteltu ensisijaisesti niille, jotka liikkuvat vähän tai eivät harrasta ollenkaan urheilua. Tarkoitus on saada sohvaperunat liikkeelle eli rohkaista passiivisimpia aikuisia korjaamaan tapojaan. Tarkoitus on mullistaa koko liikunnan käsite eli se, mitä pidetään terveyden kannalta hyödyllisenä liikuntana. Tässä mielessä UKK-instituutin suositukset ohjaavat suomalaisia japanilaisten tai amerikkalaisten työmatkaliikkujien ja turistien suuntaan. Tiedättehän ne elokuvista tutut pukumiehet ja jakkupukunaiset, jotka kiirehtivät metroasemalta töihin bisnesasuissaan, mutta juoksulenkkarit jaloissaan? Perusviesti on selvä: Jo vähäinen liikunta noteerataan hyödylliseksi. Terveyttään voi kohentaa ilman sykemittaria, hikinauhaa tai teknisiä vaatteita. Kroppa ei tunnista, onko päällä verkkarit vai farkut. Niukkakin hikoilu ja hengästyminen on parempi kuin täydellinen flegmaattisuus. Siksi uusissa suosituksissa on madallettu kynnystä ja korostettu arjen aktiivisuutta. Osan arkiliikunnasta voi kerryttää jo työpäivän aikana. Voi kävellä samalla, kun puhuu puhelimessa tai nousta muuten vain työpöydän äärestä. Jatkuva istuminen on nykytiedon mukaan paljon isompi riski terveydelle kuin vielä kymmenen vuotta sitten osattiin ajatella. Uutta on myös unen merkityksen korostaminen. Niukka nukkuminen ei ole ylpeyden aihe. Aktiiviharrastajat, kilpakuntoilijat tai ammattilaiset hikoilevat, painivat, punnertavat ja hengästyvät eri sarjassa kuin vuosia aloittamisen vaikeudesta kärsineet. Siksi suositukset ovat armollisia ja kannustavia erityisesti niille, jotka eivät pidä itseään liikunnallisina. Tähän asti virallisissa liikuntasuosituksissa on korostettu vain reippaan ja rasittavan liikunnan terveyshyötyjä. Nyt viestinä on, että vähäinenkin liikunta on hyväksi, myös pieninä annoksina.