Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tähtijutut Ajanviete Näköislehti Satakunta Urheilu Porilaine Live Kulttuuri

Tällaisen perheauton saa 15 000 eurolla – valitsimme 7 helmeä, joissa hinta ja laatu kohtaavat

Kun käytettyjen autojen kauppiaalta kysyy, että minkälaisen auton saa 15 000 eurolla, kauppiaan mielestä auton pitäisi olla todella hyväkuntoinen ja melko virheetön. Tässä hintaluokassa hinta/laatu-suhde on hyvin kohdallaan, sillä löydetyillä autoilla on jo ajettu niin sanotut kalliit kilometrit. Täysin virheettömiä käytettyjä autoja ei kuitenkaan ole olemassa, mutta yleisvaikutelma maalipinnasta ja sisustuksesta kertoo jo paljon. Auton huoltohistoria on myös tärkeä. Mielenkiintoiseksi 15 000 euron hintaluokan tekee se, että tarjolla on jo hyvin monentyyppisiä autoja perhekäyttöön. Valtaosa perheistä suosii tietysti farmariautoja, koska näissä tavaratila on yleensä mittavin. Mutta myös katumaasturi tai crossover voi sopia joillekin perheille. Jos on valmis hyväksymään hieman enemmän ajokilometrejä ja hieman iäkkäämmän auton, tarjolla on myös näyttäviä premium-tason autoja. Reilusti ajetun iäkkään auton ostaminen vaatii ostajalta enemmän tarkkuutta kuin tuoreen perusauton ostaminen, mutta toisaalta ostaja voi saada todella ylellisiä ajokilometrejä perheelleen. Itse valitsin tähän joukkoon nipun tuttuja perhefarmareita, yhden suosikki-crossoverin ja pari premium-kategoriaan laskettavaa autoa. Seat Leon ST 1,0 TSI 115 Style Vm. 2016, m ittarilukema 66 tkm Hinta 15 000 euroa VW-konsernin Seat-brändi on kehittynyt varteenotettavaksi kilpailijaksi niin konsernin sisällä kuin vieraiden merkkien kanssa. Isoimman hyppynsä Seat teki vuonna 2012, kun Pariisin autonäyttelyssä esiteltiin aivan uudelleen ajateltu ja muotoiltu kolmannen sukupolven Leon. Pyöreys oli vaihtunut hieman aggressiiviseen särmikkyyteen, ja Leon alkoi kiinnostaa ihan uusia asiakasryhmiä. Auto ajoi markkinoille sekä 5-ovisena hatchbackinä että ST-farmarina. Perhekäytössä kiinnostaa nimenomaan tämä nyt valitsemamme ST-farmari. Sen 587-litrainen tavaratila täyttää useimpien perheiden mittakriteerit. Moottorivaihtoehtoja on ollut tarjolla joka lähtöön. Tämän löytämämme vaihtoauton pellin alla surraa kolmisylinterinen 1,0-litrainen turbomoottori, joka tuottaa 115 hevosvoimaa. Pieni turbomoottori on yleisesti tunnustettu varsin mainioksi voimanlähteeksi – sekä puhtia että sitkeyttä on turbon ansiosta tarjolla yllättävän mukavasti. Pientä litratilavuutta ei kannata pelästyä etenkään, kun ajokilometrit tässä autossa ovat kohtuulliset. Suzuki SX4 S-Cross 1,6 4WD GL Vm. 2013, ajettu Hinta 15 280 euroa Kaikki Suomessa myytävät Suzukit ovat nelivetoisia. Suzuki SX4 S-Cross näyttää vähemmän katumaasturilta kuin samoissa hintaluokissa liikkuva Suzuki Vitara, mutta tarjoaa pitkälti samoja ominaisuuksia. Vaihtoautomme 1,6-litrainen ahtamaton bensiinimoottori tarjoaa 120 hevosvoimaa. Ahdettu mylly olisi tietysti rivakampi, mutta jos luotettavuus riittää, niin tämä on hyvä pannu. Kilometrejä on kertynyt kolmessa vuodessa 94 000 ja ne on luultavasti ajettu pitkässä matka-ajossa, koska auto on myynnissä Rovaniemellä. Tällaiset pitkät kilometrit rasittavat auton moottoria vähemmän kuin pätkäajo ja jatkuvat käynnistykset. Tiesuolaakin käytetään pohjoisessa vähemmän kuin etelässä. Huoltokirja on tallessa ja täytetty. Kullanvärisen auton kori- ja maalipinta näyttävät siisteiltä, kuten tämän hintaisessa autossa pitääkin näyttää. Skoda Octavia Combi 1,2 TSI Ambition Vm. 2015, ajettu 81 tkm Hinta 15 190 euroa Skoda Octavia -farmari on yksi käytettyjen autojen kysytyimmistä autoista. Meidän valitsemamme auto on Octavian kolmannen sukupolven 2015-mallinen 1,2-litraisella TSI-moottorilla varustettu farmari. Vaihteisto on klassinen manuaalivaihteisto eli käsin itse vaihdettava. Ambition-varustelutaso on pykälää perusmallia korkeammalla ja kattaa kaikki yleisimmät varusteet, mutta ilmastointi on vielä manuaalinen ja alla tässä autossa on teräsvanteet. Kilometrejä on tässä autossa varsin kohtuullisesti. Auto on huollettu ja tavaratila hulvattoman iso eli yli 600-litrainen Octavia-farmareiden tapaan. Nissan Qashqai 1,2 Dig-T Acenta Vm. 2014, ajettu 71 tkm Hinta 15 290 euroa Jotta totuus ei unohtuisi, valitsemaamme joukkoon pitää ilman muuta lisätä Nissan Qashqai, joka on keikkunut vuosikaudet Suomen myydyimpien autojen kärkisijoilla. Etuvetoinen Acenta-varusteinen Qasqhaimme edustaa uusinta Qashqai-sukupolvea ennen faceliftiä. Kilometrejä on kertynyt 71 tkm ja vaihteita hämmennellään manuaalisesti. Se ei Qashqain kohdalla olekaan huono asia, koska Qashqain automaatti on portaaton CVT-automaatti, jonka toiminta ei kaikkia miellytä. Automme voimanlähteenä on Nissanin 115-hevosvoimainen, 1,2-litrainen turbobensakone, joka on merkittävästi parempi kuin aiempi 1,6-litrainen ahtamaton pannu. Ei kuitenkaan täydellinen – 1,2-litraisen helmasyntinä on ollut heikko alavääntö eli kaasua pitää alussa polkea hieman reippaammin. Mutta siihen tottuu. Monipuolisuus on Qashqain valttina. Autossa istutaan tavanomaista korkeammalla ja tiloja voi mukauttaa moneksi. Heikkoutena perhekäytössä on lyhyt ja vetoisuudeltaankin niukka 430 litran tavaratila, vahvuutena taas tilan muunneltavuus. Acenta-varustelutaso on pykälän alinta Visiaa parempi ja suositeltava. Tässä ovat kaikki tärkeimmät varusteet. On automaattinen ilmastointi ja automaattisesti vaihtavat ajovalot ja myös tutkat ja kaistavahdit. Volvo V70 D3 Momentum Vm. 2011, ajettu 153 tkm Hinta 14 790 euroa Volvo V70 on yksi suomalaisten ikisuosikeista ja suosittu myös vankaksi tunnettuna perheautona, Volvo V70:n saa myös nelivetoisena. Volvo V70:n mallisto käytettynä on erittäin dieselpainotteinen ja autoa etsivä joutuu opiskelemaan D2, D, D4 jne. mallimerkinnät. Meidän automme on D3-malli , jossa oli vielä vuonna 2011 Volvon 5-sylinterinen 163-hevosvoimainen diesel ja sen parina perinteinen automaattivaihteisto. Nykyinen D3 on nelisylinterinen. Autolla on ajettu 153 000 kilometriä, jota lukemaa Volvon omistajat pitävät ikään kuin vasta sisäänajetun auton lukemina. Perinteisesti Volvossa kilometrit eivät paina yhtä paljon kuin monissa muissa merkeissä. Riippuu toki siitäkin, mikä mylly Volvon pellin alla jauhaa. Runsas Momentum-varustetaso tarjoilee mm. ksenon-ajovalot, istuinlämmitykset myös takana, polttoainelämmittimet ja aluvanteet sekä kesä- että talvirenkaille. Toyota Prius HSD Vm. 2013, ajettu 133 tkm Hinta 15 400 euroa Vuosimallin 2013 Prius edustaa hybridiautojen invaasion vuonna 1997 aloittaneen japanilaisauton kolmatta sukupolvea. Kolmannen sukupolven autoa on valmistettu vuosina 2009–2015, jonka jälkeen nähtiin nykyinen neljännen sukupolven Prius Kolmannen sukupolven Prius sai bensiinimoottoriksi 1,8-litraisen myllyn aiemman 1,5-litraisen sijasta. Tehoja tuli lisää ja kulutus pieneni. Auton voimalinja tuottaa yhteensä 100 kW:n eli 136 hevosvoiman tehot ja viralliseksi kulutukseksi ilmoitettiin 3,9 litraa sadalla. Taitava kuljettaja pääsee tällä ns. itselataavalla hybridillä oikeastikin pieniin lukemiin, joskin itselataavaa hybridi rankaisee raskasta kaasujalkaa ja pitkiä taipalia nopeilla moottoriteillä. Jos ajelee pääasiassa taajamissa, auto pääsee lataamaan akustoaan hidastuksissa ja kulutus pysyy alhaisena. Hybridien on todettu kestävän kilometrejä pitkään. Tässä vaihto-Priusissa on normaalit keskitason perusvarusteet kuten mm. automaattinen ilmastointi, peruutuskamera ja vakionopeussäädin. Mercedes-Benz C 180 CGI BE T Premium Vm. 2010, ajettu 133 tkm Hinta 15 299 euroa Mercedes-Benzit mielletään helposti aina dieseleiksi, mutta me poimimme tähän 2010-mallisen bensa-Mersun. Etuna on se, että bensa-autoissa kilometrimäärät jäävät usein dieseliä pienemmiksi. Löysimme 133 000 kilometriä ajetun punaisen Mercedes-Benz C180 -farmarin varustettuna turboahdetulla 1,8-litraisella 156-hevosvoimaisella bensiinimoottorilla. Moottorin parina on automaattivaihteisto. Aiemmissa versioissa on myös kompessoriahdin käytössä, mutta vuonna 2010 nähtiin tämä turboversio eli pakokaasuahdin. Premium-varustelutaso on tuonut autoon mm. puolinahkasisustan, led-ajovalot ja ajoautomme alle on asennettu erikoisvanteet. Premium-version äänentoistojärjestelmä on myös tavallista laadukkaampi. Mersun C-farkun tavaratila vetää 485 litraa eli verrattuna moniin perinteiseen perhefarkkuihin tavaratila on pienehkö, mutta jos haluaa premiumia perheelle, niin jostakin pitää tinkiä... Niin ja autommehan on tietysti takavetoinen. Tässä autossa on sähköinen huoltokirja, joten huoltohistoria lienee hyvin löydettävissä. Kallis huolto eli jakoketjun vaihto on tehty marraskuussa 2019. Huom! Juttuun valitut autot ovat esimerkkejä kyseisestä hintaluokasta ja jutun kirjoittamisen jälkeen auto/autot on voitu jo myydä. 8:58 Korjattu. V70 on etuvetoinen. 2011-mallisessa D3:ssa oli 5-sylinterinen moottori, uudessa D3:ssa on 4-sylinterinen. Satakunnan Kansa ja Autotalli.com kuuluvat samaan Alma Media -konserniin. Autokauppiaan omat vinkit käytetyn auton ostajalle Paras käytetty kakkosauto 5000 eurolla Käytetty auto 10 000 eurolla - IL selvitti parhaat vaihtoehdot