Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Tapaa ystäviä etänä tai ulkona turvaväleistä huolehtien – Lue tästä THL:n päivitetyt ohjeet yli 70-vuotiaille kansalaisille

Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos (THL) on päivittänyt yli 70-vuotiaita kansalaisia koskevaa koronaohjeistusta. Ennen velvoittavat ohjeet ovat nyt suosituksia, joita ikäihmisten tulisi noudattaa suojatakseen itseään koronavirustartunnalta. Uusissa ohjeissa korostetaan turvallista yhteydenpitoa sekä liikkumista ja toimintakykyään poikkeusoloissa. Näin hoidat kauppa-asiat turvallisesti – Vältä lähikontakteja ja huolehdi turvavälistä muiden ihmisten kanssa. – Pidä kaupassa ja apteekissa asioidessasi vähintään 1-2 metrin turvaväli. Vältä asiointia ruuhka-aikana. – Pyydä tarvittaessa apua naapureilta tai kotikunnasta, seurakunnilta tai järjestöiltä. – Muista huolehtia hyvästä käsihygieniasta. – Jos sinulla on hengitystieinfektion oireita, vältä kontakteja muihin ihmisiin ja ota yhteys lääkäriin. Lähde tarvittaessa hoitajan tai lääkärin vastaanotolle. Näin hoidat sosiaalisia suhteita poikkeusoloissa – Sosiaaliset suhteet muihin ihmisiin ovat tärkeitä myös poikkeusoloissa. Tapaa ystäviä ja tuttavia mielellään ulkona. – Ystävien ja sukulaisten kanssa voi pitää yhteyttä puhelimella tai muilla etäyhteydenpitovälineillä kuten Skypellä. – Kun tapaat ystäviä kasvotusten, pitäkää kahden metrin turvavälit toistenne kanssa. – Älä vieraile 70-vuotiaiden tai muiden riskiryhmiin kuuluvien luona, jos sinulla on vähäisiäkin hengitystieinfektion oireita. – Jos vierailu riskiryhmään kuuluvan luona on välttämätön, vältä kättelyä, halaamista ja muita ylimääräisiä lähikontakteja. – Vierailijan on myös suojattava hengitystiensä kertakäyttöisellä liinalla, jos hengityssuojainta ei ole saatavilla. Huolehdi enemmän ja jälkeen vierailun hyvästä käsihygieniasta. Näin vahvistat omaa hyvinvointia ja toimintakykyä – Aktiivisuus ja omien fyysisten, psyykkisten ja sosiaalisten kykyjen monipuolinen käyttö yllä pitää ikääntyvän ihmisen hyvinvointia ja toimintakykyä. – Kaikenlainen mielekäs tekeminen auttaa hyvinvointia ja ikäihmisen toimintakykyä. Mielekästä tekemistä voivat olla kotityöt, leipominen, käsityöt, lukeminen tai piha- ja puutarhatyöt. – Liiku päivittäin ulkoilemalla tai kotona jumppaamalla. Ulkoillessa pitää muistaa pitää kahden metrin turvaväli muihin ihmisiin. – Syö hyvin ja monipuolisesti, sillä säännöllinen ruokailu ja hyvä ateriarytmi ovat aina tärkeitä. Juo riittävästi nestettä. – Älä peru varattuja lääkäriaikoja ilman syytä. Hakeudu hoitoon silloin, on hakeuduttava jos jokin pitkäaikaissairaus vaatii säännöllisiä kontrollikäyntejä. Miksi THL:n ohjeita pitää noudattaa? – Ikääntyneillä ja erityisesti yli 70-vuotiailla on muita suurempi riski sairastua vakavaan koronavirustautiin. Tämä johtuu elimistön puolustuskyvyn heikkenemisestä. – Ikääntyneillä on myös enemmän perustauteja, jotka altistavat vakavalle koronavirustaudille. – Euroopan tautienehkäisy- ja -valvontakeskuksen (ECDC) laajan aineiston perusteella ikä on merkittävä riskitekijä. – Myös THL:n seurantatilastojen mukaan suurin osa Suomessa koronavirustautiin menehtyneistä on ollut yli 70-vuotiaita.