Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Urheilu MM-kiekko Eurovaalikone Näköislehti Lukemisto Porilaine Kulttuuri

Hämeenlinna syttyi liigafinaaleista: Pääsyliput viedään käsistä, HPK:n toimistolle lähetetään ohjeita valmennukselle

Ensimmäistä kertaa yhdeksään vuoteen välieriin ja finaaliin päässeen HPK:n menestys on sytyttänyt hämeenlinnalaiset. HPK näkyy keskustassa toistaiseksi lähinnä kaupungin omien tunnusten oranssin värin muodossa. Torilla yksi Edmonton Oilersin takki muistuttaa jääkiekosta yhden Kerho-lippiksen lisäksi. – Vähän hitaasti se täällä Hämeessa kaupungilla näkyy, mutta kyllä Tampereella asuva miesystävänikin odottaa, että Kärppien pitää kaatua, sanoo kahvitauolla ystävättärensä kanssa oleva Ulla . Toisessa pöydässä istuva Taisto riemuitsee HPK:n menestyksestä – mutta on jopa yllättynyt Tapparan kaatamisesta. – Kuulun kannattajiin, kertoo Taisto ylpeänä. Oranssi onkin kaupunkilaisille enemmän sydämen asia. Finaalien liput tulevat myyntiin kello 12, ja alle vartin sisällä istumapaikkoja on jäljellä vain muutamia. – Jääkiekkoliitolta voi vapautua vielä joitain kiintiöpaikkoja, sanoo HPK:n markkinointi- ja viestintäpäällikkö Kati Savolainen . Savolainen kertoo, että hämeenlinnalaiset purkavat helposti kiekonmuotoista sydäntään seuran ylä- ja alamäissä. Toimistolle lähetetään kortteja ja kirjeitäkin. – Voi olla pitkiä käsinkirjoitettuja kirjeitä, jopa ohjeita valmennuksesta ja peluuttamisesta. Hämeenlinnalaiset eivät ole ilmestyneet katsomoihin vain pudotuspeleissä. Kun koko Liigan yleisökeskiarvo laski, nousi HPK:n keskiarvo prosentuaalisesti parhaiten – 285 katsojalla kaudesta 2017– 18. Kiekko antaa ja ottaa – Kevät on antanut yleisölle ja jokaiselle seuran eteen töitä tehneelle lisävirtaa, sanoo toimitusjohtaja Antti Toivanen . Yleisömenestyksen takana on muutakin kuin urheilu. Katsojia on houkuteltu muun muassa Oktoberfestin hengessä ja Talvisodan päättymisen muistoksi. Toivanen kertoo tapahtumien vetäneen vakiokävijöiden lisäksi 2– 5 peliä kaudessa katsovia asiakkaita hyvin. – Kaikista täytyy pitää huolta, mutta näiden irtolipulla tulevien houkuttelu lisäksi on olennaista hyvän oheismyynnin onnistumiseksi. Pelipäivät näkyvät myyntipiikkinä myös paikallisissa pubeissa. Hallia lähimpänä sijaitseva Pub Vanha Nalle on tyyliltään yleispubi, mutta kevään lauantaipelit ovat edesauttaneet jo myyntiennätykseen. – Nyt on helppo puhua muustakin kuin säästä, naurahtaa pubin omistaja Jonne Koskimies . Vakiokävijät purkavat usein sydäntään jääkiekosta. – On selkeästi myös asiakaskuntaa, joka käy täällä vain pelipäivinä. Koskimies itse kertoo, että vuonna 2010 tunnelma ei ollut kaikille kannattajille aivan yhtä lennokas. – Jukka Rautakorpi valmentajana aiheutti vähän ristiriitaisia tunnelmia. Vuoden 2006 mestarijoukkueen Jukka Jalonen oli enemmän Kerhon oma mies, kuten nyt Antti Pennanenkin , perustelee Koskimies. Legendaarisen Sikakatsomon viereen ja sitä suuremmaksi yhteisöksi kasvaneelle HPK-kannattajat Ry:lle tämä finaalikokemus on erityinen, sillä yhdistys perustettiin vuonna 2013 – siis viimeisimmän finaalivisiitin jälkeen. Joukossa on pidempäänkin Kerhoa kannattaneita ihmisiä nuorimpien rinnalla, mutta yhteisölle kokemus on odotuksen vuoksi ainutlaatuinen. Kuten nyt Hämeenlinnalle – oranssimpina kuin koskaan aiemmin.