Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tähtijutut Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Porilaine Kulttuuri

Sataman laajennusalue jo varattuna kokonaan Raumalla – Petäjäksen nelosvaihe lähtötelineissä

Kaupungin omistama Rauman Satama Oy on saamassa mittavan investointiohjelmansa uusimpana vaiheena käyttöön Petäjäksen laajennusosan. Kallioalueen tasoituksella ja mereen täyttämällä on rakennettu yhdeksän hehtaaria uutta kenttäaluetta kontti- ja tavaraliikenteen käyttöön. Mereen rakennettava satamakenttä on korkeahintaista, sillä laajennusalueen investointikustannus on noin 12,5 miljoonaa euroa. Rauman Satama Oy:n toimitusjohtaja Hannu Asumalahti sanoo lisäalueen tulevan hyvään tarpeeseen, vaikka aluelisäys ei ole laajuudeltaan kovin suuri. – Kaikki tulee heti käyttöön ja koko alueesta on vuokrasopimukset neljän toiminnanharjoittajan kanssa. Satamaan tulee uusia yrityksiä ja jo toimiville lisää tilaa toimia, Asumalahti kertoo. Uutta liikennevirtaa on siis odotettavissa. Hannu Asumalahti ei kommentoi tarkemmin Petäjäkseen asettuvia yrityksiä tai uuden liikenteen määrää, Niistä tiedottaminen kuuluu yrityksille itselleen. Kaupungin satamayhtiön kannalta on tietysti tärkeää on, että laajennusinvestointi saadaan heti käyttöön ja katetta sijoitukselle. Petäjäksen laajennus sujui myös suunnitelman mukaisesti ja kustannusarviokin piti kutinsa. Satamalaajennuksen suunnittelu ja lupavaiheet eivät sen sijaan sujuneet helpoimman kautta, sillä alueen kaavoitus, suunnittelu, ympäristö- ja rakentamislupien käsittelyprosessit kestivät toistakymmentä vuotta. Kallioalueen louhimista on kaikki vuodet vastustanut kaikissa käsittelyvaiheissa Pro Petäjäs -liike ja joukko raumalaisia yksityishenkilöitä. Tuoreimpana ratkaisuna Vaasan hallinto-oikeus antoi 17. syyskuuta hylkäävän päätöksen Petäjäksen laajennusalueen rakentamisajan vesientarkkailuohjelmasta tehdystä valituksesta. Luovutuskuntoon nyt rakennettu uusi alue valmistuu tulevalla viikolla ja vuokralaiset voivat käynnistää toimintansa. Satamayhtiön suunnitelmana on jatkaa laajennusta edemmäs merelle Petäjäksen neljännellä vaiheella alueen luoteisnurkassa. Noin kuuden hehtaarin kenttäalueen rakennusurakka ja sopimus ratkeaa Asumalahden mukaan kuluvan syyskuun aikana. Uutta aluetta vallataan syvemmältä vesialueelta, joka merkitsee kustannustason kohoamista. – Neliömetrihinta on kolminkertainen. Hehtaari maksaa noin kolme miljoonaa euroa ja neljännen vaiheen kustannusarvio on suunnilleen 18,5 miljoonaa euroa, Asumalahti luettelee numeroita. Petäjäksen laajennus ei tule vielä valmiiksi nelosvaiheella, vaan satamayhtiö on hakenut vesioikeudellista rakentamislupaa laiturin rakentamiseen kenttäalueen länsireunaan. Hannu Asumalahti toteaa laiturin ja pienen lisäaluelaajennuksen olevan kustannuksiltaan vielä suurempi, koska se sijoittuu satama-alueen syvimpään kohtaan. Enimmillään vesisyvyys on noin 30 metriä. – Laiturin kustannusarvio on yli 30 miljoonaa euroa. Sen toteutuminen edellyttää merkittävää uutta liikennettä ja pitkiä sopimuksia, Asumalahti lisää. Yksi merkittävä uusi asiakas voisi olla Metsä Groupin Raumalle suunnittelema sahalaitos. Investointipäätöstä odotellaan ensi vuoden alkupuolelle. – Neuvottelut ovat kesken ja vaiheessa. Asumalahti toteaa. Uusi liikenne olisi tervetullutta, sillä UPM aikomus lakkauttaa Rauman tehtaan paperikone 2:n tuotannon tämän vuoden lopussa puraisee Rauman satamaa. Menetyksiksi tulee noin 230 000 tonnin paperiliikenne sekä raaka-aineiden tuontiliikenteen väheneminen. Maapinta-ala noin 120 hehtaaria. Petäjäksen laajennusalue noin 9 hehtaaria. Investointikustannus noin 12,5 miljoonaa euroa. Neljännen vaiheen laajennus ja täyttö mereen käynnistymässä lokakuussa. Noin kuuden hehtaarin laajennusalueen kustannusarvio on noin 18,5 miljoonaa euroa. Viidentenä vaiheena laiturin rakentaminen, ei vielä investointipäätöksiä. Sataman vuosiliikenne noin 5,8 miljoonaa tonnia (2018). Konttiliikenne 263 000 TEU-konttiyksikköä (2018).