Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Lukemisto Porilaine Kulttuuri

Ongelma: Porin lentojen markkinointi laahaa nyt pahoin

Porin ja Helsingin välisten reittilentojen uutta operaattoria ei vieläkään kerrottu julkisuuteen. Tilanne on outo, sillä jo valtuuston toukokuinen päätös antoi kaupunginhallitukselle mandaatin liikennöitsijän kanssa tehtävän sopimuksen allekirjoittamiseen. Kaupunginjohtaja Aino-Maija Luukkonen on tyytynyt toteamaan, että asiasta tiedotetaan ennen 19. elokuuta. Silloin on kaupunginhallituksen seuraava kokous. Tilanne ei voi olla herättämättä kysymyksiä siitä, että olivatko sopimus ja sopimuskumppani sittenkään kyllin hyvin valmisteltuja toukokuiseen päätökseen. Aiemmin Porista Helsinkiin ja Tukholmaan lentänyt ruotsalainen Nextjet hakeutui konkurssiin toukokuussa 2018. Yli vuosi viimeisistä lennoista on pitkä aika. Asiakaspohjan kerääminen onkin aloitettava, ei nyt aivan tyhjältä, mutta ainakin puolityhjältä pöydältä. Markkinoinnin saaminen täyteen tehoonsa vaatii kuukausien, jopa vuoden työn. Annetun aikataulutuksen mukaan lentojen pitäisi alkaa elokuun alussa. Juhannuksesta alkaneen kesälomakauden puskettua päälle, ollaan uuden reittiliikenteen markkinoinnissa auttamattomasti liian myöhässä. Lippujen myynti olisi pitänyt aloittaa ehdottomasti jo kesäkuun alusta. Porin kaupunginvaltuusto päätti lentoliikennetuesta reittiliikenteelle Porista Helsinkiin toukokuun lopussa. Yleisöltä ja tiedotusvälineiltä suljetussa kokouksessa päätetty määräraha nousi yhteensä yli 11 miljoonaan euroon vuosille 2019–2022. Summa oli talousvaikeuksissa olevalle kaupungille niin iso, että panostus herätti myös kritiikkiä. Päätös määrärahan myöntämisestä tehtiin äänin 44–15. Eriävän mielipiteen asiassa jätti 13 valtuutettua. Keskustelua herätti muun muassa se, että panostukseen eivät osallistuneet lähiseudun muut kunnat ja elinkeinoelämä. Määrärahan tavoite on auttaa Porin lentoliikenne "siivilleen" ja samalla turvata lentoasematoiminnan sekä lentäjäkoulutuksen säilyminen Porissa. Jos kaikki menee parhaiden odotusten mukaan, reittiliikenne vakiinnuttaa matkustajamääriään ja tarvittava tukisumma pienenee vuosi vuodelta. Lentoliikenteen saaminen kannattavaksi vaatiikin äärettömän kovaa ja ammattitaitoista markkinointia sekä elinkeinoelämän sitouttamista yhteisiin tavoitteisiin. Vetkuttelu sopimuksen allekirjoittamisessa ja markkinoinnin aloittamisessa on hyvin ongelmallista ja maksaa jatkossa monia puolityhjiä koneellisia.