Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Urheilu Näköislehti Lukemisto Kulttuuri Porilaine Pori Jazz

Suomi-klassikko maistuu maailmalla entistä paremmin, ruokaviennin kärjessä keikkuu myös yllättäjä

Ruisleipä pitää pintansa suomalaisen ruokaosaamisen ykköstykkinä maailmalla. – Suomesta vietiin verkostomme kautta ulkomaille kilomäärällisesti eniten leipää, kuten paistopisteen luomukaura- ja luomuruispaloja sekä ruisleipää, jossa vilja on sataprosenttisesti ruista, kertoi kauppaketju Lidl maanantaina. Kokonaisuudessaan Lidlin kautta kulkeva suomalainen ruokavienti kaksinkertaistui viime vuonna 2018. – 57 suomalaista tavarantoimittajaa vei Lidlin kansainvälisen verkoston kautta 187:ää eri tuotetta 24 maahan. Sekä tavarantoimittajien että tuotteiden määrät kasvoivat edellisvuoteen verrattuna merkittävästi. Tavarantoimittajien määrä kaksinkertaistui ja vietyjen tuotteiden määrä kasvoi tätäkin enemmän, ketjun tiedotteessa todetaan. Leivän lisäksi maailmalle käyvät kaupaksi suomalaiset kalatuotteet ja ehkä hieman yllättäen ravintolisät. Suomalaiselle osaamiselle esimerkiksi gluteenittomien ja laktoosittomien tuotteiden kehityksessä on kysyntää muualla Euroopassa. Kaurapohjaiset tuotteet ovat myös nousussa. Vienti on Lidlin mukaan lähtenyt vetämään erityisesti Suomen 100-vuotisjuhlavuoden jälkeen, jolloin yritys järjesti kotimaiselle elintarvikealalle Viedään Suomi-ruoka maailmalle -kilpailun. Sen voitti Helsingin myllyn tuorepuuro. Vähintään valmistettu Suomessa Ruokavientilukuihin lasketut tuotteet ovat Lidlin mukaan vähintään valmistettu Suomessa. – Raaka-aineen alkuperä voi olla muukin kuin Suomi kokonaan tai osittain. Lidl Suomi kertoo toimivansa ikään kuin välittäjänä kotimaisten valmistajien ja muiden Lidl-maiden kesken. – Voimme esitellä suomalaisia tuotteita kollegoillemme ja teemmekin niin mielellämme. Jokainen Lidl-maa tekee itse valikoimapäätökset eli Suomesta emme suoraan voi vaikuttaa muiden maiden valikoimiin. Siksi tuotteen on oltava houkutteleva kohdemaassa, Lidl Suomen tiedotuksesta kerrotaan. Lupa heltisi Singaporeen Taustatyötä suomalaisessa ruokaviennissä on tehty viime vuosina paljon myös politiikan päättäjien ja virkamiesten pöydissä. Viime viikolla uutisoitiin Singaporeen saadusta suomalaisen jäähdytetyn sianlihan vientiluvasta. Tähän saakka Singaporeen on voitu viedä Suomesta vain pakastettua sianlihaa. Suomalaisen sianlihan viennin Kiinaan ennustetaan kasvavan edelleen muun muassa jättivaltiossa riehuvan sikaruton vuoksi. Suomalaisia elintarvikkeita vietiin yhteensä 1,6 miljardilla eurolla vuonna 2017. Eniten kotimaisia elintarvikkeita matkaa Ruotsiin, Viroon ja Venäjälle. Elintarvikealan Food from Finland -vientiohjelman tavoitteena on kaksinkertaistaa Suomen elintarvikevienti vuoteen 2023 mennessä.