Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Telakkayhtiö RMC ja Aalto-yliopisto yhteistyöhön – laivojen ympäristöjalanjälki pienemmäksi ja merenkulku turvallisemmaksi

Laivanrakennusyhtiö Rauma Marine Constructions Oy (RMC) ja Aalto-yliopisto ovat solmineet sopimuksen tutkimus- ja kehitysyhteistyön aloittamisesta. Tavoitteena on kehittää laiva- ja merenkulkuteknologiaa, joilla voidaan pienentää merenkulun hiilijalanjälkeä, hyödyntää uusiutuvia polttoaineita sekä parantaa merenkulun turvallisuutta. RMC:n toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa sanoo telakkayhtiön kiinnostuksena ja tavoitteena olevan pitää kärkipaikkaa matkustaja-autolauttojen, monitoimijäänmurtajien ja viranomaisalusten rakentamisessa. – Ympäristöystävällisyys ja turvallisuus ovat meille erittäin tärkeitä, Heinimaa tähdentää. Meriteknogialta ja merenkululta vaaditaan päästöjen vähentämistä siinä kuin maallakin. Heinimaa toteaa, että hiilijalanjäljen keventämisessä ja nollaamisessa on kyettävä ratkaisuihin 2020-luvun aikana. Esimerkkinä tulevaisuuden linjasta hän mainitsee Rauman telakalla olevan Wasa Linen matkustaja-autolautan, jonka pääpolttoaineena on nesteytetty maakaasu, mutta alus voi käyttää myös biokaasua. Satamaoperoinnin ja sen päästöjen vähentämisessä ovat tukena akut ja sähkökäyttö. Pitkän tähtäimen yhteistyösopimus ja tuotekehitysyhteistyö Aalto-yliopiston kanssa käynnistyy kuluvan vuoden aikana tutkimus- ja kehitystyöohjelman laatimisella. – Ohjelman pohjalta edetään konkreettisiin kehityskohteisiin, joita sovelletaan tuotteisiimme, Heinimaa sanoo. Meritekniikan professori Pentti Kujala Aalto-yliopistosta pitää sopimusta merkittävänä jatkona 40 vuoden yhteistyölle Rauman laivanrakennuksen ja Otaniemen tiedeyhteisön välillä. Vuosikymmenten aikana syntyneen tuotekehityksen tulokset voidaan hyödyntää, kun ratkaisuja haetaan erityisesti laivojen turvallisuuteen ja ympäristöystävällisyyteen.