Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Pulpetissa 18-vuotiaaksi - toisiko oppivelvollisuusiän nostaminen kadonneet pojat takaisin?

Aivan liian nuori valitsemaan. Ketään ei voi pakottaa. Tarpeen olisi, mutta kalliiksi tulee. Näihin näkemyksiin törmää, kun tutustuu hallituksen esitykseen oppivelvollisuusiän nostamisesta. Asia ei ole helppo asiantuntijoille, mutta kyllä se puhuttaa kodeissakin. Esitys lähtee siitä, ettei oppivelvollisuus enää loppuisi peruskouluun, vaan jatkuisi toiselle asteelle. Loppuvelvollisuus olisi siis voimassa, kunnes nuori täyttäisi 18 vuotta tai suorittaisi toisen asteen tutkinnon. Tälle moni peukuttaa. Nykyään teini joutuu noin 15-vuotiaana miettimään vakavasti tulevaisuuttaan. Osalta se onnistuu, osalta ei. Yksi valitsee lukion vain siksi, että saisi miettimisaikaa. Toinen karttaa pulpettia viimeiseen asti. Hän valitsee ammatilliset opinnot, koska tekeminen on enemmän hänen juttunsa kuin pänttääminen. Siitäkin huolimatta, ettei hän tarkkaan tiedä, mitä tulevaisuudelta haluaa. Näissä valinnoissa ei ole mitään väärää. Mutta kun valinta tehdään vähän mutu-tuntumalla, opintojen keskeyttämisen riski kasvaa. Osa löytää kyllä uuden tien, mutta aivan liian moni syrjäytyy. Viime vuosina on puhuttu ja kirjoitettu paljon nuorista, kyydistä pudonneista miehistä. Peruskoulun jälkeen he katoavat jonnekin. Heitä ei löydy työttömien työnhakijoiden joukosta, ei töistä eikä jatko-opinnoista. Saataisiinko kadonneiden poikien määrä laskemaan, jos oppivelvollisuusikää nostettaisiin? Nosto maksaa rahaa, sillä toisen asteen koulutus muuttuisi pääosin ilmaiseksi. Mutta ei syrjäytyminenkään halpaa ole. Nuorta ei voi pakottaa. Ei edes oppivelvollisuudella. Opetusalan ammattijärjestö OAJ muistuttaakin oppilaanohjauksen merkityksestä. ( hs.fi 15.6 .). Muistutus on tarpeen. Meillä on hyvä varhaiskasvatus. Peruskoulun ala-astettakin käydään suuremmin mukisematta. Mutta yläasteella tapahtuu jotain. Murrosikäisen kasvattamisessa ei haastetta puutu, mutta siitä huolimatta, miksi osa teineistä putoaa turvaverkon läpi? Saa nähdä, vaikuttavatko koronakevään etäopetuskokemukset keskusteluun. Osa lapsistahan katosi opettajilta kokonaan. Se kertoo, että oppivelvollisuusiän lisäksi myös oppimisympäristöllä on merkityksensä.