Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Urheilu Näköislehti Lukemisto Kulttuuri Porilaine Pori Jazz

Bachin passioiden piinaviikko päättyi armahdukseen – Mika Kareksen basson voima täytti koko Luvian kirkon

Musiikki Pääsiäinen Bachin tapaan. Eurajoki Bel Canton konsertti 22.4. Luvian kirkossa. Iida Antola, sopraano, Anu Ontronen, mezzosopraano, Kalle Virtanen, tenori (evankelista), Aleksi Matikainen (Juudas, Pilatus) ja Mika Kares, basso (Jeesus) ja Ilpo Laspas, urut. Matteus- ja Johannes-passioiden teksteistä ja musiikista esityksen koosti Erik Rousi ja sovitus orkesteripartituurista uruille Ilpo Laspas. Eurajoki Bel Canto tarttui ”härkää sarvista” ja typisti rankalla kädellä passioperinnettä, koskien ajallista kestoa. Syytä onkin. Nykymenolla puolen tunnin televisio-ohjelma kestää reilut kaksikymmentä minuuttia ja kymmenen, viimeistään viidentoista minuutin kuluttua pitää olla ensimmäinen mainoskatko. Eurajoki Bel Canton toinen taiteellinen johtaja, basso Erik Rousi oli saanut mahtumaan puoleentoista tuntiin soivaa satsia Hiljaisen viikon tapahtumat Viimeisestä ehtoollisesta Jeesuksen hautaamiseen. Tehtävä on kimurantti, koska aineistona käytettiin Johann Sebastian Bachin viidestä passiosta niitä kahta, jotka ovat säilyneet kokonaisina eli Matteus - ja Johannes-passiota . Edellisen kokonaiskesto on kolme ja puoli tuntia ja jälkimmäisen kaksi tuntia. Teoksissa on kaksoiskuorot, -orkesterit, kahdet urut. Nykykäytännön mukaiseen täydelliseen esityskoneistoon tarvitaan edellisten lisäsi esimerkiksi Matteus-passiossa 4–6 solistia, 10 pikkuroolin esittäjää 2 continuoryhmää ja 3 kuoroa. Toisaalta Bach esitti passiot 8 laulajalla, jotka lauloivat sekä soolot että kuoro-osuudet. Tuomaskoulun 53 oppilasta (joista Bachin luonnehdinnan mukaan 20 oli kelvotonta laulajaa) esiintyivät pääsiäisenä samaan aikaan neljässä kirkossa, joten Luvian esitys miehityksen lukumäärän perusteella (5 solistia ja urut) läheni alkuperäistä. Alkukuoro Herr, unser Herrscher (Herra, valtiaamme) Johannes-passiosta kaipasi välillä johtamista. Äänten tasapaino alkoi toimia muissa kuoro-osuuksissa, jotka olivat koraaleja. Draamalliset väkijoukkoa esittävät kuorokohtaukset puuttuivat. Vaikuttavimmaksi kohosi väliajan jälkeen Matteus-passion mukaan etenevä Kalle Virtasen tenoriaaria Kärsivällisyyttä ja sitä seurannut Anu Ontrosen rukousmainen alttoaaria Erbarme mich (Armahda minua). Rousi oli onnistuneesti valinnut Matteus-passion tunteisiin vetoavat sävelmät. Aleksi Matikaisen basso eteni linjakkaasti Kallis Vapahtajani -aariassa ja Säry sydämeni , Iida Antolan sopraanoaaria välkehti kilpaa iltapäivän auringossa. Mika Kareksen saksa on selkeätä. Jeesuksen vuorosanat vavahduttivat. Puhdistu sydämeni -aariassa basson voima täytti koko kirkon. Soitinnuksessa ei ole vaskia eikä patarumpuja. Ilpo Laspas antoi laulajille tilaa ja käytti maltillisesti urkujen volyymiä esimerkiksi temppelin esiripun revetessä kahtia.