Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tähtijutut Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Porilaine Kulttuuri Live

Porin keskiviikon Hawk-lentojen aikaan pöytäradiosta kuului erikoista keskustelua – ilmavoimat: ”Tämä ei ole tavanomaista”

Porin alueella saattoi keskiviikkoiltana kuulla hävittäjälentäjien ja lennonjohdon välistä kommunikaatiota – aivan tavallisesta pöytäradiosta. Porin lentokentällä oli samaan aikaan käynnissä Ilmasotakoulun lentokoulutus. Radiosta kuului, kuinka kaksi miesääntä luetteli englanniksi ilmailuun liittyviä koodeja. Mitä lähempänä hävittäjät lensivät, sitä paremmin kommunikaatio kuului radiosta. Kun alukset loittonivat, myös miesten äänet hävisivät. Porilaisradiosta äänitetty nauhoite lähetettiin kuultavaksi ilmavoimille. Tietoturvariski? Ilmavoimien mukaan kyse ei ole tietoturvariskistä, vaan tallenteesta kuuluva keskustelu on Ilmasotakoulun hävittäjälentolaivue 41:n Hawk-suihkuharjoituskoneiden ja lennonjohdon välistä normaalia ja julkista kommunikaatiota. Kyse ei kuitenkaan ole tavanomaisesta tilanteesta, sillä perinteisen pöytäradion ei pitäisi kyetä vastaanottamaan tällaista radioliikennettä. Ilmavoimien alusten radiot kytkeytyvät ainoastaan niille asetetuille taajuuksille. Tässä tapauksessa Porin lennonjohtotornin taajuus on ollut 119,250 megahertsiä. Pöytäradiot vastaanottavat taajuuksia tavanomaisesti vain 108,00 megahertsiin saakka, kuten myös radio, josta keskustelu nauhoitettiin. – Näin ollen ei ole tavanomaista, että tavallinen pöytäradio kykenee vastaanottamaan edellä mainittua radioliikennettä, ilmavoimista kerrotaan. Asiantuntijan arvio Hävittäjälentolaivue 41:n komentaja, everstiluutnantti Teemu Pöysti pitää tapausta harvinaisena, mutta ei täysin tavattomana. – Radioliikenteeseen vaikuttavat sääolot eli ilmakehän olosuhteet, lähettävän radiolaitteen toiminta ja vastaanottavan laitteen toiminta. Syy siihen, miksi ilmailuenglantia on kuulunut tavallisesta pöytäradiosta, liittyy johonkin näistä syistä, Pöysti sanoo. – Arvioisin, että vastaanottava pöytäradio voi jostakin syystä olla virittynyt eri taajuudelle, vaikka laitteen vastaanottamien taajuuksien pitäisi loppua 108 megaherziin. Samansuuntaisen näkemyksen esittää Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin erityisasiantuntija Yrjö Hämäläinen . Hänen arvionsa mukaan kyse on niin sanotusta harhatoistoilmiöstä. – Radiovastaanottimet ovat toimintakyvyltään rajallisia. Joskus ne saattavat ei-toivotusti toistaa myös sellaisia taajuuksia, joita niiden ei pitäisi vastaanottaa. Tämä selittäisi, miksi radiota kuunnelleet porilaiset kuulivat lentokoulutuksen ääniä taajuudella 98, vaikka lennonjohdon käyttämä taajuus on 119 megahertsiä. Hämäläinen kertoo itsekin törmänneensä vastaavanlaiseen ilmiöön asuessaan Helsinki-Vantaan lentokentän lähistöllä. Toisinaan yli lentävien koneiden miehistön ja lennonjohdon väliset keskustelut puskivat tavallisen radiolähetyksen läpi hänenkin kotonaan. – Kun lentoliikenteen signaali tulee tarpeeksi voimakkaana lähelle, niin näin voi käydä. Radiolaitteissa on myös valmistajakohtaisia eroja, Hämäläinen toteaa. Kaksi hävittäjää Everstiluutnantti Teemu Pöystin mukaan Hawkit olivat keskiviikkona normaalin lentokoulutuksen mukaisella pimeäharjoituslennolla. Koneita oli ilmassa kaksi. Porin kenttää käytettiin, koska lentosää muilla kentillä oli huono. – Koneet harjoittelivat laskukierroslentämistä, eli lentoon lähtemistä ja laskeutumisia. Tyypillisesti tällaisen koulutuksen yhteydessä lennonjohto ja lentäjä kommunikoivat esimerkiksi kiitoteiden numeroista, lentosuunnista ja korkeuksista, Pöysti sanoo. Tapaus ei edellytä ilmavoimilta toimenpiteitä, koska minkäänlaista virhettä ei ole tapahtunut. Uutista on päivitetty 11.11. kello 11.49: Video poistettu.