Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Ajanviete Tähtijutut Näköislehti Kulttuuri Porilaine Urheilu Live

Tyytymättömyyttä seuraa kallis lasku

Olen urani varrella vieraillut sadoissa organisaatioissa, jutellut paljon sekä johtajien että työntekijöiden kanssa ja tehnyt omat johtopäätökseni: viestintää vain harvoin osataan hyödyntää. Yleisesti tiedetään, että kannattaa hankkia hyvä tilitoimisto, pätevä tilintarkastaja, lääkäri ja juristi, mutta me viestinnän ammattilaiset emme ole onnistuneet tekemään itsestämme itsestäänselvyyttä. Lainsäädäntö määrää pörssiyhtiöille, työnantajille ja varsinkin julkisille toimijoille valtavan paljon tiedotus- ja viestintävelvoitteita. Olettama on, että lain mukaan toimitaan, vaikka ylin johto ei aina edes tiedä, mitä viestintä oikeastaan on. Parhaat työpaikat sekä kiinnostavimmat ja vetovoimaisimmat organisaatiot ovat niitä, jotka eivät tyydy lakisääteiseen minimivaatimukseen. Viestintämyönteiset organisaatiot hallitsevat keskusteluita, ovat tunnettuja ja jopa legendaarisia. Viestintää voi käyttää osallistamiseen, yhteisen ymmärryksen edistämiseen, innostamiseen, motivoimiseen ja tukemiseen. Se toimii maineen hallinnassa ja rakentaa yrityskulttuuria. Viestintä lisää tietoa, ohjaa, neuvoo ja markkinoi. Se vahvistaa vuorovaikutusta ja syventää suhdetta. Viestinnän tarpeen tunnistaa siitä, että asiat eivät etene tai jos etenevät, ne menevät väärin. Ihmiset turhautuvat: kadottavat ilon, merkityksen ja suunnan. Moni tietämättään toimii epäedullisella tavalla. Osa putoaa ulkopuolelle, ei saa otetta eikä tarvitsemaansa hallintaa. Tyytymättömyys lisääntyy ja sillä on aina seurauksensa. Usein seuraukset ovat kalliita ja vaikeita. Me viestinnän ammattilaiset olemme usein kengättömiä suutareita. Sen sijaan, että viestisimme onnistuneesti, me muumioimme oman osaamisemme munkkilatinankaltaiseen höpötykseen silloinkin, kun emme keskustele kollegoidemme kanssa. Puhumme SEO-optimoinnista, postauksista ja podcasteista. Meilläkin on peiliin katsomisen paikka. Pitäisi aina muistaa puhua kielellä, jonka vastaanottaja ymmärtää – äänellä, jonka hän kuulee. Pitää viestiä kanavalla, jota vastaanottaja seuraa silloin, kun hän on paikalla ja sellaisella näkökulmalla, jolla on hänelle merkitystä. Viestintä on paljon muutakin kuin kirjoittamista, valokuvaamista ja nettisivujen päivittämistä. Sitä pitää johtaa, suunnitella ja seurata. Jokaisella meistä on roolimme sen onnistumisessa. Leena Roskala Kirjoittaja tarinoi tulevaisuutta viestintätoimistossa.