Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Osa ostaa taustamusiikin "metritavarana"

Muusikkojen liiton lakiasiainpäällikkö Lottaliina Pokkinen kertoo, että osa suomalaisyrityksistä on siirtynyt ostamaan taustamusiikin niin sanottuna metritavarana esimerkiksi ruotsalaiselta Epidemic Sound -yhtiöltä. –  Musiikintekijöiden ja taiteilijoiden kannalta tämä on ikävää, sillä musiikki ikään kuin menettää tarinallisen merkityksensä, kun tuttuja biisejä sisältävien Spotify-soittolistojen sijaan soitetaan ”hissimusiikkia”, jonka tekijöistä yrityksen asiakkaalla ei ole tietoa, Pokkinen sanoo. Samalla Suomessa toimivat muusikot, kustantajat, artistit ja musiikintekijät menettävät Teosto- ja Gramex -korvauksiaan. Pokkinen uskoo, että ”hissimusiikin” valitsemisen taustalla on se, että yrittäjä katsoo vain hintaa. Esimerkiksi Epidemic Sound ostaa musiikkia musiikintekijöiltä niin sanotuilla buyout-sopimuksilla: musiikintekijä myy musiikin rajattoman käyttöoikeuden kertakorvausta vastaan, mikä mahdollistaa musiikin myymisen yrityksille edullisempaan hintaan. Gramexin ja Teoston kautta korvauksia maksetaan tekijöille ja esiintyjille 2-4 kertaa vuodessa. Pokkisen mukaan myös pieni osa suomalaisista musiikintekijöistä on myynyt musiikkiaan ”hissimusiikiksi”. GT Musiikkiluvat -yhtiön toimitusjohtaja Harri Kaasinen kertoo tuoreen tutkimuksen osoittavan, että hissimusiikkia soittamalla yritys heikentää tilojensa tunnelmaa ja asiakaskokemusta. Tunnettu musiikki saa asiakkaat viihtymään liikkeissä pidempään. Kaasinen ei pidä Epidemic Soundin kaltaisia yrityksiä kovin merkittävänä ongelmana Suomessa. –  Suomi ei koskaan ehtinyt hissimusiikin noin 10 vuotta sitten alkaneeseen kansainväliseen virtaukseen mukaan. Tunnetun taustamusiikin käyttö myös kasvaa voimakkaammin kuin näiden vaihtoehtojen käyttö. Arvioni on, että hissimusiikki kattaa noin 7 prosenttia markkinaosuudesta, ja sen osuus pienenee koko ajan.