Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Urheilu Näköislehti Lukemisto Kulttuuri Porilaine Testit ja visat

Liikenteen sujuvuus on tärkeää kilpailussa hiilikuljetuksista

Tahkoluodon satamaan ajavien hiilijunien aiheuttamasta tärinästä saadaan lisätietoa, kun niillä ajetaan koeajoja kahtena tulevana viikonloppuna. Laajoissa tutkimuksissa on tarkoitus kokeilla, miten erilaiset ajonopeudet vaikuttavat tärinään. Mittauksiin on lähdetty, koska radanvarren asukkaat ovat valittaneet häiritsevästä tärinästä. Tärinän syystä ei ole epäselvyyttä. Ongelmat alkoivat, kun venäläistä hiiltä alettiin kuljettaa Porin radalla pari vuotta sitten. Massiiviset hiilijunat, vanhan merenpohjan hyllyvät savikerrokset sekä huonolaatuinen venäläinen kuljetuskalusto näyttävät muodostavan otolliset olosuhteet tärinälle. On selvää, että rautatien varrella asuvien ihmisten pitää sietää junista aiheutuvaa normaalia meteliä ja tärinääkin. Väyläviraston saaman palautteen mukaan tärinä on kuitenkin ollut paikoin poikkeuksellista. Sen vuoksi asiaan yritetään nyt löytää ratkaisuja, jotka vähentäisivät haittaa. Rautatie on rakennettu rahtiliikennettä varten. Lommoiset hiilivaunut eivät ole kauniita, eikä niiden aiheuttama kolina ja tärinä ole mukavaa. Hiilijunat tuovat kuitenkin rahaa, siksi niiden merkitystä ei voi väheksyä. Suomalaisille on jonkinmoinen onnenpotku, että Siperian hiili kulkee nyt maailmalle Suomen kautta. Rahtiliikenne on merkittävää niin VR-Yhtymälle kuin Porin satamallekin. Yksinkertaisin ratkaisu ongelmaan voisi olla kuljetuskaluston uusiminen. Jos hiili kulkisi radalla nykyaikaisissa vaunuissa, joiden telirakenne on kunnossa ja joiden pyörät ovat pyöreitä, saattaisi tärinä vähentyä merkittävästi. Tämä asia ei kuitenkaan ole suomalaisten ratkaistavissa. On myös vaikea kuvitella, että venäläiset lähtisivät tätä epäkohtaa ratkaisemaan. Halvoilla vaunuilla lienee merkitystä kuljetusten taloudelle. VR:llä on asiassa tasapainoilemista. Hiilen kuljettaminen Suomen kautta ei varmasti ole halvin vaihtoehto, siksi on helppo kuvitella, ettei liikenne siedä esimerkiksi merkittäviä hidastuksia. Satamia, joihin on rautatieyhteys, riittää kyllä maailmalla – lähimpänä Baltiassa. Toivottavasti koeajot tuovat ratkaisun pahimpiin tärinöihin. Satakunnan kannalta on tärkeää, että hiilijunaliikenne voi jatkua.