Ladataan
Pääaiheet Verokone 100 tuoreinta Tähtijutut Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Porilaine Kulttuuri

Rauman linja-autoaseman evakko varmistui elokuulle – purkutyöt myös alkamassa

Kaukoliikenteen linja-autoaseman väliaikaismuutto Vanhan Rauman naapuriin Harmaidenveljestenkadulle on varmistunut, mutta viivästyy alkuperäisestä suunnitelmasta. Muuttoajankohta on todennäköisesti elokuu ja samalla aikataululla käynnistyvät myös asemarakennuksen purkutyöt. Linja-autoaseman väliaikaismuuton sinetöi Rauman kaupungin ympäristö- ja lupalautakunnan hyväksyvä päätös. Kaupunki haki lupaa kolmeksi vuodeksi linja-autoaseman toimintojen siirtämiseksi Harmaidenveljestenkadun pysäköintialueelle sekä vieressä olevan puistoalueen muuttamiseen autojen pysäköintialueeksi. Ympäristö- ja lupalautakunta myönsi luvan aloittaa tarvittavat rakennus- ja muutostyöt mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta eli siltä varalta, että päätöksestä valitetaan. Lupakäsittely ja siihen liittyvät kuulemiset ja lausuntokierros viivästyttivät töitä ja muuttoa parilla kuukaudella. Alkuperäisenä suunnitelmana oli siirtyminen Harmaidenveljestenkadulle kesäkuussa. Suunnittelupäällikkö Riikka Pajuoja Rauman teknisestä virastosta kertoo töiden valmistelujen käynnistyvän välittömästi urakoitsijoiden kanssa. Tavoitteena on, että väliaikaisasema olisi käytettävissä elokuussa. Pajuoja kertoo, että tarvittavat pysäkkikatokset ja liikennemerkit ovat hankittuna. Väliaikaisterminaalille rakennetaan tilapäinen tieliittymä Tallikedonkadulle ja maanrakennustöitä tehdään myös pysäköintialueeksi muutettavassa puistossa. Museovirasto asetti ehdoksi, että kaivutyöt tehdään arkeologin valvonnassa. Syynä on se, että alueella saattaa olla aiemmin tutkimattomia kulttuurikerrostumia menneiltä vuosisadoilta. Vuonna 2017 katutöiden yhteydessä Pyhän Ristin kirkon vierestä Luostarinkadulta tuli esiin runsaasti arkeologisia löytöjä, joista osa on todennäköisesti fransiskaaniluostarin ajalta. Linja-autoliikennettä varten tarvitaan väliaikaisesti myös Karjalankadun varressa olevaa pysäköintialuetta, joka varataan busseille kuljettajien taukoja ja odotusaikoja varten. Kaukobussien asemamuutos muuttaa myös osaa Rauman paikallisbussien ajoreittejä. Väliaikaisen linja-autoaseman rakentamisen ja varustamisen kustannusarvio on noin 150 000 euroa. Kaupunki ja kauppakeskushankkeen taustayhtiö Ganal Kehitys Oy neuvottelevat kustannusjaosta. Vuonna 1963 rakennetun linja-autoaseman purkutyöt käynnistyvät elokuussa, kertoo aluejohtaja Lauri Piitari Hartela Länsi-Suomi Oy:stä. Sen tilalle rakennetaan uusia asuinkerrostaloja. Asemarakennuksen purku on ensimmäinen vaihe linja-autoaseman aukion ja Kanalin länsirannan uudisrakentamisessa. Tarvontorin tilallle rakennetaan uusi kauppakeskus, johon sijoittuu myös linja-autoasema. Hartela rakentaa Ajurinkadulle kaksi viisikerroksista asuintaloa. Piitarin mukaan kysyntätilanne näyttää valoisalta, sillä keskusta-asuminen ja uudet, lähellä olevat palvelut houkuttelevat. Ensimmäiseen kerrostaloon tulee noin 60 huoneistoa. Piitari arvioi, että rakennustyöt voivat käynnistyä todennäköisesti vuodenvaihteessa, kun linja-autoasema on saatu purettua. Suunnitteilla olevaan toiseen kerrostaloon tulee noin 25 asuinhuoneistoa. Rauman kaupunki on käynnistämässä kesän aikana Kanalin länsirannan kunnallistekniikan rakentamista. Riikka Pajuoja kertoo, että ensimmäisenä työnä on Kanalinrannan vesihuollon rakentaminen.