Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tähtijutut Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Porilaine Kulttuuri

Arvio: Pori Sinfoniettan oma Saara Kemppi loi sielua Straussin oboekonserttoon alusta lähtien

Musiikki Unelman rajalla. Eero Lehtimäki, kapellimestari, Saara Kemppi, oboe. Pori Sinfonietta Promenadisalissa 3.10. Torstai-illan konsertin kummatkin puoliskot alkoivat melko kevyissä tunnelmissa. Aivan aluksi kuultiin Jacques Ibert'n teos Hommage à Mozart ja väliajan jälkeen Othmar Schoeckin Serenadi pienelle orkesterille . Näistä jälkimmäisen aikana aloin kiinnittää huomiota jousivoittoisen orkesterin soinnin täyteläiseen vaikutelmaan. Jo pelkästään tällaisen kuulijan pienen havainnon syntyminen on mielestäni merkki siitä, että teos kannatti ottaa mukaan ohjelmaan. Richard Straussin oboekonsertto on ainutlaatuisen ihana teos, jonka on luonut keinovaroistaan täysin tietoinen säveltäjä. Solisti Saara Kemppi loi sielua taiturillisuutta vaativaan osuuteensa heti alusta lähtien. Ensimmäistä osaa ei todellakaan posotettu yksisilmäisesti läpi, vaan Kemppi myötäili hyvin herkkävaistoisesti harmonian käänteitä. Hyvin klassiselta tuntuvan toisen osan kaunis fraseeraus oli vain yksi esimerkki solistin hienosta hengitystekniikasta. Auvoisen osan loppupuolella hiljaisesti soitettu jakso sykähdytti erityisesti, ja ennen viimeistä osaa kuullussa kadenssissa tunnelma oli harvinaisen vapautunut. Kolmannessa osassa jatkui sama eleganssi kuin aiemmissa osissa, ja Eero Lehtimäen johtaman Pori Sinfoniettan tuki solistille kävi yhä empaattisemmaksi. Yhteistyö sai suorastaan kamarimusiikillisia piirteitä. Porilaiset saavat olla hyvin ylpeitä kaupunginorkesterinsa riveissä soittavasta oboistista, joka nyt solistina toimiessaan saikin lavalle varsin valtaisan kukkatervehdyksen. Prahalaisten sanotaan arvostaneen Mozartia suuresti tämän elinaikana. Konsertin päätteeksi kuullussa Mozartin sinfoniassa nro 38, lisänimeltään Prahalainen, asioiden annettiin kehittyä rauhassa täyteen mittaansa. Eero Lehtimäen psykologisesti oivaltavien viittomien johdolla maltettiin turhia hötkyilemättä kuunnella sointia, jolloin tulos on aina puhutteleva.