Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Lukemisto Porilaine Kulttuuri

Autoliike ottaa takaisin myymänsä hajonneen auton –  maksaa ostajalle liki 5 000 euroa

Kauppa käytetystä maastoautosta tehtiin lahtelaisessa liikkeessä 9 790 euron hintaan heinäkuussa 2016. Tuolloin sen matkamittari näytti noin 164 000 kilometrin lukemaa. Auton myyjä oli katsastanut myytävän pelin juuri edellisenä päivänä. Koeajossa ostaja ei huomannut mitään erikoista. Pian kaupanteon jälkeen alkoivat kymmenisen vuotta vanhan ajopelin hankaluudet. Ensin siitä laukesi 5 000 ajokilometrin paikkeilla turboahdin. Tämän vaurion myyjäliike korjasi kustannuksellaan. Sen jälkeen ostaja ehti ajaa noin 37 000 kilometriä, kun lopullinen niitti tuli auton kiertokangen laakerin pettäessä. Moottorin laakerivian korjaaminen olisi merkinnyt ostajan mukaan yli 3 500 euron kuluja. Myyjän kanssa korjaamisesta ei päästy sopuun, ja ajokelvoton auto jäi korjaamon pihalle huhtikuussa 2017. Autoliike kieltäytyi kaupan purusta Aluksi kiistaa käsitteli Kuluttajariitalautakunta, jonka antamaa kaupan purkusuositusta ja rahojen palautusta autoliike ei noudattanut. Suivaantunut autonostaja, joka oli ehtinyt hankkia autoon oston jälkeen uudet renkaat, akun ja vesiletkun, vei lopulta riidan käräjille. Ostajan mukaan auton tulisi kestää enemmän kuin 200 000 kilometriä. Autoliike kiisti Päijät-Hämeen käräjäoikeudessa ostajan kannevaatimukset kaupan purusta ja myös vaihtoehtoisen vaatimuksen 4 000 euron hinnan alennuksesta. Myyjän mukaan ostaja ajoi autolla runsaasti kahdeksan kuukauden aikana, ja kaikkiaan kilometrejä kertyi 37 000 kilometriä ennen moottorin laakerin hajoamista. Autossa ei näin ole ollut myyjän mukaan kuluttajasuojalain tarkoittamaa virhettä. Myyjä vetosi myös tietämäänsä tutkimukseen, jonka mukaan "nykyiset autot ovat aikaisempaa heikompia" ja voivat hajota 200 000 kilometrin kohdalla. Erikoinen episodi Moottorin laakerin vikaantuessa myyjä tarjoutui ostajan mukaan vaihtamaan uuden moottorin. Tähän ostaja oli valmis, mutta luvattua moottoria ei ostajan mukaan kuitenkaan koskaan tullut. Myyjän mukaan vaihtomoottori oli hyllyssä kaksi kuukautta valmiina, mutta ostaja ei reagoinut yhteydenottoihin ja liike myi moottorin pois. Ostajan mukaan myyjä taas ei vastannut yhteydenottoihin. Käräjävaiheeseen viritetty sitkeä autoriita sai ratkaisun yllättäen, kun ostaja ja myyjä "löysivät" käräjätuvassa toisensa. Myyjä purkaa kauppasopimuksen ja palauttaa ostajalle takaisin maksetusta 9 790 euron kauppahinnasta 4 750 euroa. Myyjä puolestaan saa hajonneen auton itselleen, kun hän hakee sen hinauttamalla korjaamolleen. Sovintosopimuksen mukaan kumpikin osapuoli vastaa syntyneistä oikeuskuluista itse ja sitoutuu olemaan valittamatta hovioikeuteen sovintosopimuksesta. Päijät-Hämeen käräjäoikeus käsitteli autoriidan elokuun lopulla.