Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Tähtijutut Ajanviete Näköislehti Satakunta Urheilu Porilaine Kulttuuri

Satakunnasta puuttuu yliopisto ja nopeat liikenneyhteydet

Muutama kuukausi sitten aluetutkija Timo Aro esitti synkän ennusteen Satakunnan kehityksestä vuoteen 2040 mennessä. Aron mukaan Satakunnan asukasluku putoaisi 25 000 asukkaalla, josta pelkästään Porin osuus olisi 8 000. Aro esittää synkkiä ennusteita, mutta hän ei esitä mitään tilanteen muuttamiseksi myönteiseksi. Aro kuulostaa ”tuhon tohtorilta”. Kuitenkin keinoja on, mutta ne edellyttävät yhteistä tahtoa, jota Satakunnassa on ollut liian vähän. Näin kehitys on polkenut paikallaan, eikä uusia yhteisiä avauksia ole tehty. Kasitien kunnostaminen ei yksin riitä, vaikka apua siitäkin on. Satakunnasta puuttuu kaksi keskeistä vetovoimatekijää: yliopisto ja nopea junayhteys Helsinkiin. Yliopistokeskus oli hyvä alku korkeakouluopetukselle samoin kuin Satakunnan ammattikorkeakoulun perustaminen. Ne ovat olleet jo kuitenkin yli 20 vuotta, eikä mitään uutta ole esitetty. Ammattikorkeakouluja on Suomessa noin 30, joten niiden varaan Satakunta ei voi kehitystään perustaa. Yliopistokeskukset taas ovat Poria lukuun ottamatta lähinnä keskikokoisissa kaupungeissa, kuten Kajaani, Kokkola ja Mikkeli. Pori taitaa olla isoista paikkakunnista ainoa, jossa ei ole yliopistoa. Pääkaupunkiseutuhan on kokonaisuus, ja Aalto-yliopisto toimii sekä Helsingissä että Espoossa. Satakunnan yliopisto ei synny itsestään, vaan siihen tarvitaan yhteinen poliittinen tahto. Porin yliopistokeskus luo hyvän pohjan esimerkiksi tekniselle ja kaupalliselle tiedekunnalle. On selvää, että olemassa olevat yliopistot vastustavat uusia yliopistoja, ja siksi tarvitaan nimenomaan poliittista tahtoa. Jo runsas vuosikymmen sitten teollisuusneuvos Esko Eela ja allekirjoittanut esittivät nopeaa junayhteyttä Pori-Kokemäki-Forssa-Helsinki. Sille ei vain tullut riittävää kannatusta omasta maakunnastamme, eikä asia ole edennyt. Monet pitivät sitä liian utopistisena. Pari vuotta sitten nousi keskusteluun kaksi tunnin junayhteyttä: Turku-Helsinki ja Tampere-Helsinki. Molempia varten on perustettu hankeryhmät. Nyt on kuitenkin törmätty siihen tosiasiaan, että esimerkiksi EU-rahan saamiseksi vaaditaan noin 10 vuoden suunnitteluaika. Minusta nopea junayhteys Porista Helsinkiin pitäisi nostaa agendalle uudestaan. Monet tekijät puoltavat uusia junayhteyksiä. Tällainen on muun muassa ilmastonmuutos. Jos tuo nopea yhteys nyt otetaan esille, voisi se olla valmis noin vuonna 2035. Suomessa pidetään lähes luonnonlakina, että maan kehitys keskittyy Helsingin seudulle, Tampereelle ja Turkuun. Pori ja muu Satakunta taas on luokiteltu häviäjien joukkoon. Näin ei tarvitse olla. Pessimismin sijaan meidän pitää tehdä uusia ehdotuksia alueemme vetovoiman kehittämiseksi. Muut sitä eivät tee. Mikko Elo Valtiopäiväneuvos, Pori