Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Teatteri Faken katkonaisessa esityksessä näkyi taitoa ja osaamista

Teatteri Take a train to Rauma Ohjaus, koreografia, käsikirjoitus Jens Walentinson. Valosuunnittelu Sanna Alasaari. Äänisuunnittelu Jani Jalonen. Muusikot Markus Takala, Seppo Kylänpää. Tuotanto Teatteriyhdistys Fake, Jenna Karhula, Lauri Ketonen. Kulttuuritalo Brummi, ensi-ilta 15.8. Ensimmäisissä Teatteri Faken esityksissä oli päällimmäisenä innostus. Nyt siihen ovat tulleet mukaan taito, rytmitys, kaiken kattava osaaminen. Jens Walentinson kuvailee teostaan fragmentaariseksi. Sitä se todella onkin. Katkonaisuus, erillisyys on kuin punainen lanka. Onko junan pysähtymien uuteen kaupunkiin saapumista keskelle mielenosoitusta, historiallisia tapahtumia, yhteislaulutilaisuutta vai slaavilaisen tanssin iltamia? Tokihan tanssi on pääasia. Vai onko? Esitys alkaa Tunisiasta, tarkemmin Arabikevät 2011 -nimisen kansaliikkeen synnystä. Sen symboliksihan nousi polttoitsemurha, mutta itse liike laajeni ja levisi kaikkialle. Tuon kevään ja sitä seuraavien muitten vuodenaikojen tapahtumia voi verrata esimerkiksi Neuvostoliiton kaatumiseen. Oppinut nuoriso näytti kyntensä ja vanhaa valtaa kaadettiin ryminällä. Tanssijuna jatkaa matkaansa Sisiliaan ja sen verisiin tapahtumiin. Roomasta päästään Wieniin ja -yllätys yllätys- Adolf Hitleriin . Tässä vaiheessa katsojalla kuin katsojalla on jo pallo hukassa. Mutta pallosta puheen ollen. Lystikään pikku vivahteen tuo Charlie Chaplinin elokuvasta kuuluisa maapallolla leikkiminen. Tanssi kulkee ja juna myös. Tahti kiihtyy kun päästään Berliiniin. Faken tanssirivistöstä irtoaa pari tiukkaa sooloilijaa, ja vauhti on melkoinen. Yksityiset tapahtumat eri kaupungeissa, eri puolilla Eurooppaa saavat omat osuutensa, rakkautta, yhteisöllisyyttä ja iloa unohtamatta. Gdanskin jälkeen ote herpaantuu. Tallinnassa lauletaan kohti vapautta ja kuuluisa ihmisketju ei katkea. Pieni irvailu maailman suosituimmasta yhteislaulutapahtumasta, Allsång på Skansenista, kuljettaa katsojan Raumalle. Mistähän kertoo lievää hämmennystä aiheuttava, musiikkiopiston kevätnäytöstä muistuttava osuus kahdella saksofonilla ja yhdellä trumpetilla? Mutta junayhteys Tampereelle on saatava vaikka suora ratayhteys Raumalta Kokemäelle on ollut paikallaan iät ja ajat. Ja kun viimeiset kiskobussit lähtivät Peipohjan asemalta Raumalle, oli kyydissä yksi tai kaksi matkaajaa. Seuraavaksi voitaisiin musiikin ja tanssin keinoin vaatia Raumalle lentokenttää.