Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Tähtijutut Satakunta Urheilu Näköislehti Testit ja visat Porilaine Kulttuuri

Rauma Festivossa soi Outi Tarkiaisen äitiyden ylistys

Musiikki Polttopisteessä Outi Tarkiainen. Kamarimusiikkikonsertti 7.8. Kulttuuritalo Posellissa. Rauma Festivo 6. -10.8. ”Ja kun tunsin ensi työntöpoltot, tajusin: elämääni en ohjaa minä. Tahtoni on vain hyttysen askel kehoni käskyjen rinnalla.” Ensimmäinen kerta, kun vastaan tulee Lied, jossa suoraan kuvataan synnyttämistä. Outi Tarkiaisen viisiosaisen laulusarjan kantaesitys, Naarasäiti baritonille, jousikvartetille ja pianolle -kantaesitys herätti suurta mielenkiintoa, jopa niin, että ennen konserttia kuulijoiden jono ulottui Valtakadulle asti. Teos on sävelletty baritoni Aarne Pelkoselle . Saamenkieliset runot ( Rauni Magga Lukkari ja Rose-Marie Huuva ) laulettiin suomeksi. Esityksen seuraamista helpotti kahdelle näytölle heijastetut tekstit. Aarne Pelkosen baritoni soi kirkkaan vahvana. Ihastusta herätti matalien sävelten tarttumapinta, erityisesti silloin, kun stemmaan oli kirjoitettu liukuma (glissando) tai kevyt trilli. Tarkiaisen ”asteikoksi” tai laulutaiteen tunnusmerkiksi voisi kutsua, melodian edetessä ylöspäin, ylimmän sävelen liukumaa, mikä alkoi tuntua välillä toisteiselta. Toisaalta tekstissä toistui: ”Minä olen eheä”. Selkeä melodinen linja tuki äidiksi tulemisen rankkaa kuvausta. Tarkiainen hallitsee soitinnuksen vivahteet. Säestäväksi kokoonpanoksi valittu jousikvartetti ja piano: Siljamari Heikinheimo ja Reetta Kataja (viulu), Riitta-Liisa Ristiluoma (alttoviulu) Samuli Peltonen (sello) ja Kirill Kozlovski (piano) loivat upean sävelmaton ainutkertaiselle syntymän tapahtumalle. Alttoviululle oli kirjoitettu monta sooloa. Jousten kadenssit katkaisivat dramaattiset hetket taiturillisen upeasti. Sukupuolineutraaliudesta synnyttämisen kohdalla voi olla monta mieltä. Tiede ja sukupuolineutraaliuden puolesta puhujat eivät ole toistaiseksi antaneet vastausta siihen, miten synnytys voitaisiin tasa-arvoistaa. Teoksella on kolme tilaajaa. Tässä muodossa se on esitetty keväällä Hetan musiikkipäivillä. Rauman esitys soi vapautuneesti. Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri on tilannut jousiorkesteriversion, joka esitetään syyskuun lopussa. Posellissa tämä kokoonpano vaikutti riittävältä. Sopraano Hannakaisa Nyrönen esitti Tarkiaisen Soai vácciiga buohtalaga (He kävelivät rinnan) -laulun saameksi. Duon parina soitti viulisti Reetta Kataja. Taiteellisesti viimeistelty esitys kosketti. Béla Bartókin Kontrasteja klarinetille, viululle ja pianolle -teoksessa Lauri Sallinen , Reetta Kataja ja Kirill Kozlovski laittoivat aluksi jazziksi. Hidas osa riipaisi poikkeusviritetyllä viulullaan. Finaalissa kuultiin reipasta unkarilais-romanialaisvaikutteista kansanmusiikkia aitoon Bartokin rehevän tyyliin. Pianotaiteilija Kirill Kozlovski pääsi todella vauhtiin John Adamsin minimalistisessa, lähes puoli tuntia kestävässä teoksessa Phrygian Gates pianolle. Hypnoottinen repetitio (kertaus) veti puoleensa kuin kärpäspaperi. Kestävyyslajiksi luokiteltu minimalistinen teos löysi kesyttäjänsä.