Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Satakunta Koronavirus Live Urheilu Ajanviete Näköislehti Kulttuuri Porilaine Tähtijutut

Urkutaiteilija Ilpo Laspas ei malttanut lähteä urkujen ääreltä vaan unohtui soittamaan Keski-Porin kirkkoon koko yöksi

Urkutaiteilija Ilpo Laspas on niin Keski-Porin kirkon urkujen lumoissa, että hän on unohtunut soittamaan niitä useaan otteeseen yötä myöten. Pari vuotta sitten Porissa vieraillessaan hän malttoi palata urkujen äärestä hotellilleen vasta aamupalalle. Hotellin vastaanotossa toivotettiin: ”Huomenta – tai hyvää yötä”. – Urut ovat fantastiset, on ilo päästä soittamaan niitä taas. Niistä ei pääse helposti eroon: En millään malttaisi pistää niitä pois päältä, Laspas ylistää Keski-Porin kirkon Paschen-Kiel -urkuja. Tämän vuoden Pori Organ -festivaalin ohjelma jouduttiin suunnittelemaan uusiksi kahteen otteeseen. Kun ulkomaisten urkutaiteilijoiden vierailut peruuntuivat, festivaalin taiteellisen johtajan Juhani Romppasen ei tarvinnut kauan pohtia kenelle soittaa. Kutsun saivat festivaalilla usein esiintyneet ”hovimuusikot” Laspas ja sopraano Marja Haapaniemi . Lapsas on menestynyt useissa urkukilpailuissa ja erikoistunut muun muassa Johann Sebastian Bachin musiikin tulkitsemisen. Hän teki väitöskirjan aiheesta Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa. Laspas esittää Porissa muun muassa Bachin orkesteriteoksen, Brandenburgilaisen konserton nro 3 , jonka hän oon itse sovittanut uruille. – Tämä monen tuntema orkesteriteos kuullaan nyt uruilla, mikä on todella harvinaista. En ole koskaan kuullut sitä uruilla, tosi mielenkiintoinen yhdistelmä, Romppanen toteaa. Laspas muuntelee sovitustaan urkujen mukaan vaihtaen rekisteröintiä samalla kun soittaa teosta partituurista, mikä vaatii melkoista taitoa. Laspas soittaa konsertissa myös muun muassa Mozartin Fantasian f-mollin. Se on vaikea teos, joka soitetaan usein nelikätisesti. Sopraano Marja Haapaniemelle Pori on tuttu kaupunki: Hän on kotoisin Porista ja toimii nykyään yksinlaulun lehtorina Palmgren-konservatoriossa. Haapaniemi on esittänyt uransa aikana lied-, kirkkomusiikki- ja oopperarooleja. Kaksikko muistelee esiintyneensä yhdessä aikaisemmin vain pari–kolme kertaa. Pori Organin konserttiin he valmistautuivat kuuden viikon varautumisajalla. Haapaniemi opettaa Palmgrenissa seitsemättä vuotta, ja hänen opiskelijoillaan on laajan ikähaitari kahdeksanvuotiaasta yli seitsemänkymppiseen. Klassisen laulun opetus etätyönä on ollut melkoisen vaikeaa, koska mikrofoni vääristää ääntä eikä laulajan lihastyöstä ja äänen dynamiikasta saa todellista käsitystä videon välityksellä. Nyt laulamaan onneksi pääsee jälleen – niin klassisen laulun oppilaat lähiopetuksessa kuin Haapaniemi itse solistina Pori Organ -festivaalilla. Haapaniemi lukee konserttiohjelmasta Händelin Let the Bright Seraphim -laulun sanojen suomennosta. Sanat istuvat puolivahingossa hyvin muusikoiden ahdinkoon vuonna 2020: ”Päästäkää loistava enkeli soittamaan palavasti äänekästä trumpettiaan. Päästäkää suuri joukko enkeleitä laulamaan”. Keski-Porin kirkon 1 800 istuinpaikasta on festivaalilla käytössä turvallisuussyistä vain 400. Pori Organ -festivaali 28.9.–2.10. Marja Haapaniemi ja Ilpo Laspas esiintyvät Keski-Porin kirkossa 30.9. klo 19