Ladataan
Pääaiheet 100 tuoreinta Live Tähtijutut Ajanviete Näköislehti Satakunta Urheilu Porilaine Kulttuuri

Suomalaiset koelentäjät pääsevät useimpien hävittäjien ohjaimiin taivaalla Pirkkalan testeissä – Perjantaina lentoon nousi kaksi testattavaa Eurofighteria

Suomalaisille koelentäjille HX Challenge -testitapahtuma Satakunnan lennostossa Pirkkalassa on työntäyteinen. Useat suomalaispilotit ohjaavat kaksipaikkaisia hävittäjiä taivaalla lähes kaksi kuukautta kestävissä testeissä. Tällainen kaksipaikkainen versio on saapunut Suomeen Eurofighterilta, joka parhaillaan lentää reilun viikon ajan testeissä. – Koelentoporukassa on toistakymmentä ihmistä, kertoo ilmataistelukeskuksen johtaja, everstiluutnantti Mika Kulkas . Suomalaislentäjien nimiä ei kuitenkaan tuoda julkisuuteen, eikä tarkkaa määrää. Kaksi heistä on pitkän kurssin käyneitä koelentäjiä, mikä tarkoittaa tavallista suurempaa koelento-osaamista. Ilmavoimien operaatiopäällikön, eversti Juha-Pekka Keräsen mukaan suomalainen pilotti on kaksipaikkaisissa hävittäjissä aina kyydissä. Koelentäjiä kuitenkin kierrätetään jonkin verran. Keränen kertoo itsekin lentäneensä kahta nimeltä mainitsematonta HX-kandidaattia ilmassa kiertäessään valmistajien vieraana maailmalla. – Kaikkien viiden simulaattorilla olen lentänyt. Testialue Etelä-Pohjanmaan yllä Perjantaina Pirkkalasta nousi ilmaan kaksi suomalaista Hornetia perässään kaksi Britannian kuninkaallisten ilmavoimien Eurofighteria, toinen yksi- ja toinen kaksipaikkainen. Tarkoituksena oli tutustua testausalueeseen. Hornetit ovat testien aikana maaliosastona. Satakunnan lennoston komentaja, eversti Aki Heikkinen kertoi tiedotustilaisuudessa, että testilennot tehdään pääosin Etelä-Pohjanmaan yllä. – Lennämme joskus myös yöaikaan. Alueen asukkaat eivät todennäköisesti huomaa mitään, Heikkinen arvioi. Jokaisella lennolla suoritetaan testipisteet Ilmataistelukeskuksen johtaja Mika Kulkas sanoo, että jokaisella lennolla toteutetaan Puolustusvoimien määrittelemät testipisteet, joilla jokaisesta hävittäjästä testataan vastaavat asiat. Lennolla voitaisiin esimerkiksi testata huippunopeus, huippukorkeus tai tutkan tai aseiden toiminta simuloituna. Mitä todella kokonaisuudessaan testataan, pysyy salaisuutena. Testitapahtumaan osallistuu 200 henkilöä Puolustusvoimista. Tämä sisältää suuren joukon testitulosten analysoijia. Lisäksi jokainen hävittäjävalmistaja tuo 50–100 henkilöä ja 2–4 lentokonetta. Jos joku testi epäonnistuu, tieto voidaan kerätä myöhemminkin hävittäjähankkeen aikana. Testituloksia käytetään myöhemmin ilmataistelujen simulaatioissa ja pitkäaikaisessa sotapelissä, joka ratkaisee suorituskykyarvioinnin voittajan. Suorituskykyarviointi puolestaan ratkaisee Puolustusvoimien haluaman hävittäjän. Myös Rafalen ja Super Hornetin puikkoihin Eurofighterin lisäksi Rafale ja Super Hornet tuovat kaksipaikkaisen hävittäjän suomalaisten lennettäväksi. F-35-hävittäjästä ei ole kaksipaikkaista versiota, joten suomalaiset saavat arvioinnin aikana tyytyä simulaattoriin ja F-35:n oman koelentäjän suorituksiin. Gripenin E-versiosta ei ole kaksipaikkaista, mutta vanhasta kaksipaikkaisesta D-versiosta on tehty E:n näytöillä muokattu versio, jota suomalainen lentää. Gripenin Suomellekin kaupan osana tarjottua kaksipaikkaista F-versiota ei ole vielä valmistettu.